Home > FEMA-nieuws > Zweedse motorrijders vragende partij om handhaving verkeersveiligheid te verstrengen

Zweedse motorrijders vragende partij om handhaving verkeersveiligheid te verstrengen

Het is niet gevaarlijk om met een motorfiets te rijden als je alles goed doet, maar het zal nooit zonder risico’s zijn. Maar als u ervoor kiest om op een motorfiets te rijden zonder een geldig A-rijbewijs, zonder persoonlijke bescherming en/of onder invloed van drugs en alcohol, verhoogt u het risico op een ongeval aanzienlijk.

Statistieken van de Zweedse Motorrijdersvereniging, SMC, tonen aan dat motorrijders zonder geldig A-rijbewijs een derde van alle dodelijke slachtoffers vertegenwoordigen, wat maakt dat Zweden op de laatste plaats staat als relatief gevaarlijk motorland in Europa. De ernstige verkeersmisdrijven die tot dodelijke slachtoffers en zwaargewonden leiden, moeten harder aangepakt worden. Tegelijkertijd is er behoefte aan meer politie in het Zweedse verkeer, strengere wetten en een nieuwe manier van denken om ernstige verkeersmisdrijven in het verkeer te stoppen.

Het motorseizoen in Zweden loopt ten einde. Het aantal dodelijke slachtoffers is lager dan in de afgelopen jaren en is met bijna 40% verminderd in vergelijking met 2018. Voor SMC is het duidelijk dat de veiligheidscultuur die zij onder Zweedse motorrijders hebben gecreëerd door informatie, geavanceerde training en het behartigen van belangen samen met andere belanghebbenden in de motorfietsgemeenschap, cruciaal zijn geweest voor de veiligheid.

Wanneer u motorrijders vraagt waar hun veiligheidsbewustzijn is gevormd, is het antwoord: binnen de motorfietsgemeenschap. Vrienden, de motorclub, motormagazines, sociale media en forums zijn de belangrijkste factoren. Zweedse motorrijders eisen en kopen de verkeersveiligheid elk jaar voor enorme bedragen. “Motorrijders zijn niet anders dan andere weggebruikers, we willen thuiskomen bij degenen van wie we houden”, zegt Jesper Christensen, algemeen secretaris bij SMC.

Er is echter een groeiende groep die onmogelijk te bereiken is met traditioneel verkeersveiligheidswerk: degenen zonder een geldig rijbewijs. Hun aandeel groeit en ze zijn nu een derde van alle dodelijke ongevallen met een motorfiets in Zweden.

SMC heeft onlangs een rapport gepubliceerd waarin vertaald wordt dat de dodelijke ongevallen van 2011-2018 worden geanalyseerd op basis van het wel of niet bezitten van een rijbewijs. Uit het rapport blijkt dat van de dodelijke slachtoffers, 32% van de motorrijders geen geldig rijbewijs. De diepgaande studies van deze groep tonen duidelijk aan dat deze groep zich blootstelt aan enorme risico’s die tot het dodelijke ongeval hebben geleid. Slechts ongeveer de helft van hen was eigenaar van de motor waarop ze reden. In 77 % van de ongevallen met motorrijders zonder rijbewijs was de motor niet geregistreerd/gestolen/niet toegestaan in het verkeer/verboden te gebruiken, dus helemaal niet toegestaan. Last but not least; drie van de vier omgekomen motorrijders reden zonder rijbewijs, waren dronken en/of onder invloed van illegale drugs. Het rapport van SMC laat ook zien dat dit een enorm probleem is bij de zwaargewonde motorrijders. Slechts twee van de drie hadden een geldig A-rijbewijs.

 

“Deze personen zijn geen motorrijders, ze hebben noch een A-rijbewijs noch een motor die in het verkeer mag worden gebruikt. Om deze personen te bereiken en te stoppen, moeten we op nieuwe manieren gaan denken over verkeersveiligheidswerk. We hebben meer politie nodig, niet meer flitspalen. De politie heeft hulpmiddelen nodig om de recidivisten af te straffen, bijvoorbeeld met hun voertuig. Herhaalde misdaden mogen niet leiden tot een verkorting op de straf. Een alarmbel moet afgaan wanneer mensen zonder een geldig rijbewijs een voertuig koopt en dan stopt met betalen van belasting en verzekering. SMC vraagt onze leden om goed na te denken voordat iemand anders hun motor leent en hun motor op een veilige manier en plaats stalt”, zegt Jesper.

“Tegenwoordig worden alle Zweedse middelen op het gebied van verkeersveiligheid uitgegeven aan lagere snelheidslimieten, meer snelheidscamera’s en meer middenberm vangrails. Dit zijn niet de juiste maatregelen om het aantal verkeersdoden onder motorrijders te verminderen”, aldus Jesper Christensen.

Klik hier om het volledige rapport te downloaden

Bron: FEMA, 8 oktober 2019.