Home > FEMA-nieuws > Zullen zonnepanelen het leven van een motorrijder kunnen redden?

Zullen zonnepanelen het leven van een motorrijder kunnen redden?

Toen FEMA de foto’s van een nieuw Nederlands experiment met vangrails zag, was de eerste gedachte: “Eindelijk een vangrail voor motorrijders met bescherming aan de bovenzijde!”. Het bleek een beetje ingewikkelder te zijn dan dat …

Een consortium* ontwikkelde en installeerde 72 meter flexibele zonnepanelen op gewone stalen W-balken vangrails in de Nederlandse provincie Noord-Holland, ongeveer 25 kilometer ten noorden van Amsterdam. Het resultaat is een bijna gladde, licht gebogen bovenkant tussen de W-vormige rails, zoals te zien op de foto.

Alternatief gebruik
De bedoeling is puur te experimenteren met een alternatieve manier om elektriciteit te genereren. FEMA zag hier geen zonnepanelen, maar wel een systeem voor bescherming van motorrijders. Bij meer dan 50% van de ongelukken met motoren met een verkeersveiligheidssysteem, sommige onderzoeken hebben het zelfs over 60%, bevindt de motorrijder zich nog steeds zittend op zijn motor.

Dus ja, een gladde bovenkant van vangrail is belangrijk om ernstige verwondingen of zelfs slachtoffers te voorkomen. En een beschermingssysteem voor motorrijders dat zichzelf zou kunnen terug verdienen door elektriciteit te produceren, hoe cool is dat?
FEMA contacteerde de firma Heijmans om dit alternatieve gebruik van deze constructie met innovatiemanager Vincent de Waal te bespreken.

Veiligheidsinrichting
Wat we in het bijzonder wilden weten was hoe de zonnepanelen (in feite meer een folie) aan de vangrail werd bevestigd, de visie van Heijmans op het alternatieve gebruik en natuurlijk de kansen op grootschalige productie.
Het blijkt dat de elektriciteit producerende folie aan een kunststof profiel is bevestigd en is bedekt met een sterk doorzichtige polycarbonaat laag (zie onderstaande afbeelding).

Het kunststof profiel moet sterk genoeg zijn om het gewicht van een persoon te dragen: om veiligheidsredenen moet een persoon in geval van nood over de vangrail kunnen klimmen. Dit brengt ons bij een ander veiligheidsprobleem: voor ouderen is het bijna onmogelijk om over veel van de huidige constructies te klimmen. Met een gladde bovenkant is het nog steeds erg moeilijk, maar het kan net het verschil maken. We kijken er echter naar met de verkeersveiligheid van motorrijders in het achterhoofd en wat we zien is een flexibele en soepele constructie, die geen afbreuk doet aan het beveiligingsvermogen van de vangrail, dat vrij goedkoop moet worden vervaardigd en gemakkelijk is te installeren.

Veilige spanning
Vincent de Waal van de firma Heijmans legde uit dat een spanning onder 50V AC of 120V DC wordt beschouwd als een veilige spanning. De spanning in de panelen is niet hoger dan 48V DC en wordt daarom als veilig beschouwd. Zoals eerder gezegd, genereren de zonnepanelen elektriciteit en zo verdient de hele constructie zichzelf terug.

Testen
Situaties zoals bochten en de bevestiging van borden aan de vangrail werden ook besproken, wat geen probleem zou mogen zijn. Het is niet nodig om het te testen volgens CEN 1317-5 (de sterktetest), omdat de aard van het flexibele kunststofprofiel zodanig is dat de werking van de originele constructie vrijwel zeker niet wordt beïnvloed. En om het te testen als beveiligingssysteem voor motoren (CEN TS 1317-8) is nog niet mogelijk, omdat alleen het onder glijdend motorbeveiligingssysteem wordt beschreven in Technische beschrijving TS 1317-8 (dit is iets waar FEMA weer aan werkt, samen met de CEN Technical Commission 226 (werkgroep 1)).

Is dit de perfecte oplossing?
Die vraag is moeilijke te beantwoorden, het Nederlandse proefproject is net begonnen en loopt één jaar. Het is vooral gericht op de productie van elektriciteit, niet op de verdienste om het leven van ongelukkige motorrijder die tegen de barrière bots te redden of automobilisten die eroverheen moeten klimmen om een veilige plek te vinden in geval van een noodgeval. Als dit deel van de test niet succesvol is, zal Heijmans niet in productie hoeven te gaan en zal er waarschijnlijk niet verder getest worden. Tenzij natuurlijk het 3de Mobiliteitspakket van de Europese Commissie, dat in de zomer werd gepubliceerd van 2018, zal leiden tot een substantiële vraag naar beschermingssystemen voor de bovenkant van de vangrail voor de veiligheid van de motorrijder.

Zoals gezegd, zal de constructie ook als beschermingssysteem voor motorrijders moeten worden getest. We kwamen overeen om contact te houden met Heijmans en we zullen het huidige proefproject volgen. Ten slotte zullen we mogelijke testprotocollen met CEN bespreken en zullen we blijven werken aan het vergroten van het bewustzijn van het belang van beschermingssystemen voor de bovenkant van de vangrail.

Bron: FEMA 10 september 2018 – Foto’s Dolf Willigers

 

* Consortium: Provincie Noord-Holland, TNO, Solliance Solar Research, Femtogrid, Hogeschool Amsterdam en de firma Heijmans.