Home > FEMA-nieuws > Zal de elektrische motorfiets in populariteit toenemen?

Zal de elektrische motorfiets in populariteit toenemen?

Deze zomer was er in de automotive vakbladen ineens een explosie te zien van artikelen over de nasleep van het Volkswagen Diesel schandaal. Daimler riep opeens massaal de diesel modellen terug, steden – zelfs landen – kondigden aan dat in 15 tot 20 jaar tijd ze alleen nog maar elektrische voertuigen zouden toelaten. India, met 3 miljoen toegelaten voertuigen per jaar, waaronder 2,4 duizend elektrische auto’s, wil dat elke nieuwe auto in 2030 elektrisch wordt voortgedreven. Om dit ambitieus te noemen is een understatement.

En om het realiteitsgehalte nog verder te verhogen gaf de Indiase regering aan met deze ombuiging een reductie van hun nationale energierekening te verwachten van € 60 miljard naar 0. Ik vraag me af hoe ze al die elektriciteit denken op te wekken en te verspreiden. Het elektriciteitsnetwerk in India laat nu al veel te wensen over. In Europa voelt Eurocommissaris Elżbieta Bieńkowska plotseling nattigheid. Vorig jaar zomer nog waarschuwde ze de auto-industrie dat ze eens haast moesten maken met de NOx (stikstof) reductie. Afgelopen zomer schreef ze een “geheime” brief aan de Europese regeringen met een pleidooi om de steden toegankelijk te houden voor diesel auto’s. De fabrikanten mochten niet teveel schade ondervinden zodat ze in staat zouden zijn om schone motoren te ontwikkelen. Daar moet een stevige lobby van de auto-industrie achter hebben gezeten.

Nu is dit niet verbazend wanneer je het Transparantie register van de Europese Commissie eens bekijkt. Met een snelle raadpleging vond ik al 99 geregistreerde lobbyisten van de autofabrikanten zelf, dus zonder die van de Europese automakerfederatie ACEA (18 koppen), de toeleveranciers en andere belanghebbenden. Alleen al Volkswagen heeft 33 lobbyisten in Brussel rondlopen. Nu blijkt ook nog eens, dat de Duitse autofabrikanten al jaren samenspannen om afspraken te maken over prijzen en productspecificaties. Ze wisten zelfs gezamenlijk de technische diensten, waar de typegoedkeuringen plaatsvinden, om de tuin te leiden door tijdelijk de stikstofuitstoot te verlagen door alleen in testomstandigheden Ad-blue toe te voegen.

Volkswagen en Daimler (Mercedes-Benz) zijn al begonnen om voor de Europese Commissie te zingen als koorknapen in een poging om al te hoge straffen te voorkomen. Om deze opsomming af te sluiten: de autofabrikanten hebben een front gevormd om de Chinese overheid te bewegen diens plannen om het aantal niet-elektrische voertuigen te verminderen te verzachten. Die plannen behelzen een stijging in het aandeel van de nieuw toegelaten voertuigen van elektrische voertuigen, startend in 2018 met als doel 25% elektrische voertuigen in de nieuwverkopen in 2025. Klinkt dit alles naar paniek? Voor mij wel.

Laten we het nu eens over motorfietsen hebben. Het goede nieuws is dat er vrijwel geen diesel motorfietsen bestaan, zodat we ons niet druk hoeven te maken over stikstofuitstoot. Van het afsluiten van steden voor diesel auto’s hebben wij dus geen last. Hoewel, er ontstaat een compleet andere situatie wanneer steden, of complete landen, afgesloten worden voor alle voertuigen met een interne verbrandingsmotor. Heeft dat dan alleen betrekking op auto’s of gaat dat ons ook raken? Daar zullen we alert op moeten zijn en zo nodig meteen op moeten ingrijpen.

″In de Europese Unie zijn er in het eerste kwartaal van 2017 nog maar 787 elektrische motorfietsen verkocht (dit is 0.4%).″

Volgens de ACEM (het samenwerkingsverband van de Europese motorfabrikanten) werden in het eerste kwartaal van dit jaar in de Europese Unie (dus zonder Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein) 787 elektrische motorfietsen verkocht op een totaal van 193.097 motorfietsen. Ik heb het uitgerekend: dat is 0,4%. Om eerlijk te zijn: in het eerste kwartaal van 2016 was het aandeel van elektrische motorfietsen nog kleiner met minder dan 0,3%. Hoe dan ook, deze cijfers zijn niet indrukwekkend en een afsluiting  van steden voor alle voertuigen met verbrandingsmotor betekent effectief het verdwijnen van motorfietsen uit de steden. Daar gaan we dan met onze oplossing voor het dichtslibben van de steden, files, parkeren en luchtvervuiling.

Volgens de website Spritmonitor.de is het gemiddelde verbruik van alle auto’s met een benzinemotor 7,87 liter op elke 100 kilometer. Het gemiddelde verbruik van alle motorfietsen met een benzinemotor is 5,01 liter op elke 100 kilometer. Let wel: dit zijn geen waarden uit laboratoriumtesten, maar praktijkcijfers van honderdduizenden gebruikers over miljarden kilometers. Vergeleken met diesel auto’s (6,56 liter/100 kilometer) is het verschil kleiner, maar diesels zullen toch uit de steden verbannen gaan worden. En ze stoten een hoop NOx en fijnstof uit. Het afsluiten van steden voor motorfietsen, zelfs als die op benzine lopen, is misschien toch niet zo’n goed idee.

Elektrische motorfietsen staan voor de meesten van ons nog ver weg, maar zoals we hierboven zagen zijn motorfietsen al een stuk zuiniger dan auto’s. Tel hier de nieuwe Euro 4 normen bij op en vanaf 2020 de Euro 5 normen, dan hoeft de toekomst er ineens niet zo sombermeer uit te zien. Bovendien draaien elektriciteitscentrales en elektriciteitsnetwerken nu al op volle kracht en wordt voorspeld dat we in de toekomst meer met stroomuitval moeten rekenen. Om dan te verwachten dat het volledige voertuigenpark in de komende decennia geëlektrificeerd kan worden is niet realistisch, tenzij regeringen en particuliere energiemaatschappijen op grote schaal gaan investeren in energiecentrales en elektriciteitsnet. In de praktijk is het omgekeerde eerder zichtbaar.

Dat betekent dat we in de toekomst op zijn minst gedeeltelijk afhankelijk zullen blijven van de interne verbrandingsmotor en dat motorfietsen hun rol kunnen blijven spelen als het schonere, snellere en zuiniger alternatief voor de auto. Het vergt alleen enige moeite van de motorrijders om schonere, stillere en zuiniger motorfietsen te kopen, van ons – de belangenverenigingen van de motorrijders – om het belang van de motor, vooral in het stedelijk vervoer, te blijven verdedigen en de beleidsmakers op een realistische manier te informeren over de huidige prestaties, en tenslotte – maar daarom niet minder – van de fabrikanten om de verminderingen in verbruik en vervuiling te communiceren, maar ook om de consument te informeren over verbruik en vervuiling om hem zodoende in staat te stellen een afgewogen keuze te maken. Bij auto’s is dat al jaren gebruikelijk, maar niet voor motorfietsen, en de motorfietsindustrie zou hier echt eens meer werk van moeten maken. Als wij als motorrijders en motorfabrikanten willen overleven – en die mogelijkheid is er – dan zullen we er iets voor moeten doen. Wij allemaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst Dolf Willigers, bron illustratie ACEM