Home > Nieuws > “We, the Riders”

“We, the Riders”

Fédération Internationale de Motocyclisme, (FIM), start met een wereldwijde verkeersveiligheids-campagne “ We the Riders”. De lancering heeft plaats gevonden in Oostenrijk tijdens het MotoGP kampioenschap op de Red Bull Ring in Spielberg op 10 augustus jl.

Met de steun van ACEM, de Europese Commissie, Dorna Sports (de houder van de commerciële rechten van de MotoGP), het Red Bull Ring-circuit en de MotoGP-sterren Andrea Iannone (Italië), Marc Márquez (Spanje), Jack Miller (Australië), Jorge Lorenzo (Spanje) en Johann Zarco (Frankrijk ), kijkt de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM), uit naar het verhogen van het bewustzijn over verkeersveiligheid door de lancering van deze campagne voor erkende internationale media en een groot gepassioneerd publiek van fans.

“We, the Riders” -campagne is een oproep tot actie. Een actie van verantwoorde motorrijders van over de hele wereld, die allemaal het rijplezier delen – en het gevecht om verandering. In 2018 is het nog steeds veel gevaarlijker dan het zou moeten zijn om op onze wegen te rijden. Dat moet veranderen – en het zal alleen veranderen als alle motorrijders samenkomen als nooit tevoren om het te eisen.

 

De visie van “We, the Riders” zijn wegen die veilig zijn voor iedereen. Wegen waar iedereen te zien is, ongeacht hun vervoerswijze. Wegen die zijn gebouwd en gepland met iedereen in gedachten. Wegen gemaakt voor het rijplezier – niet de angst om te crashen.
FIM zal de campagne “Wij, de renners” samen met zijn 113 aangesloten federaties wereldwijd inzetten. Voor meer informatie: de officiële website van de campagne.

ACEM-voorzitter Stefan Pierer legt uit: “Als voorzitter van de Europese vereniging van motorfabrikanten, bevestig ik dat voor alle toonaangevende fabrikanten en ledenverenigingen het belangrijkste aspect veiligheid is.” De motorrijders zijn kwetsbare weggebruikers. Volgens officiële statistieken wordt 50% van de dodelijke slachtoffers veroorzaakt door een derde partij en het grootste probleem is de zichtbaarheid. Daarom wordt elke actie en elk initiatief die de zichtbaarheid verbeterd door de industrie ondersteund. ABS werd verplicht in Europa en fabrikanten waren klaar om dit fundamentele veiligheids-hulpmiddel te implementeren om levens te redden”.

Vito Ippolito, president van FIM, verklaarde: “Al meer dan 100 jaar vertegenwoordigt FIM de belangen van motorrijders – zowel op als buiten het circuit. Elke dag claimen verkeerscrashes bijna 3.500 levens en verwonden duizenden anderen, 23% van alle verloren levens zijn die van onze mederijders. Bij FIM hebben we niet alle antwoorden en er is nog steeds veel te doen. Daarom lanceren we deze beweging “We, The Riders”, omdat we het potentieel van door mensen aangestuurde verandering herkennen – de kracht van een netwerk van individuen met iets gemeenschappelijks om echte verandering in de wereld te creëren en de verkeersveiligheid te verbeteren”.

Carmelo Ezpeleta Dorna CEO zei: “De veiligheid van motorrijders op en buiten het circuit is onze topprioriteit, dus Dorna is buitengewoon trots om dit belangrijke initiatief te ondersteunen. Deze campagne vestigt de aandacht op motorrijders en sensibiliseert de weggebruiker om aandacht te schenken aan alle verkeersdeelnemers. Behalve hun deelname aan de MotoGP, zijn de piloten ook weggebruikers die dagelijks deelnemen aan het verkeer, dus bij FIM ligt deze campagne nauw aan het hart”.

Bron: persbericht ACEM, 10 augustus 2018.