Home > FEMA-nieuws > ECE 22.05

ECE 22.05

Wat betekent ECE 22.05 keurmerk voor helmen?

De ECE-R 22/05 norm bevat uniforme voorwaarden voor de goedkeuring van beschermende helmen en hun vizier, voor bestuurders en passagiers van motorfietsen en brommers. De basis voor deze keuringen zijn de zogenoemde ECE-regelingen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (Economic Commission for Europe).Deze verordening is de 5de herziening en wordt daarom tegenwoordig meestal ‘ECE 22.05’ genoemd.
Een helm met een ECE keurmerk is goedgekeurd en dat houdt in dat de helm aan een reeks van tests wordt onderworpen, waarmee bekeken wordt of de helm genoeg bescherming biedt om toegelaten te worden op de Europese wegen.

Belangrijke keuringen van de ECE-regeling 22/05:
• schokdemping
• dynamische keuring van de draagfaciliteiten
• keuring van het zichtveld
• vormvastheid
• zitkeuring (uitrektest)
• keuring van de kinriem en de sluiting
• vervormingstest buitenkant
• testen van het wrijvingsgedrag van de buitenschaal
• vizierkeuring (mechanische en optische eigenschappen)
• kinbescherming, keuring van de demping van het kingedeelte

De ECE 22 norm vereist dat elke motorhelm voorzien is van een label in de helm of op het retentiesysteem (ook bekend als: de kinriem). Dit label toont het homologatiemerk, het homologatienummer en het serienummer van de productie. Dit zijn de belangrijkste kenmerken.

Het homologatieteken wordt weergegeven in een cirkel: de hoofdletter ‘E’ gevolgd door een nummer van het land die heeft getest en gehomologeerd. Bijvoorbeeld: E3 is het merkteken van goedgekeurde helmen in Italië.

Onder het E-teken staan twee cijfers: het linker nummer is het homologatienummer, waarbij de eerste twee cijfers staan voor de ‘wijziging’ waaronder het helmmodel is goedgekeurd (05 staat voor het vijfde amendement op voorschrift # 22). Het rechter nummer is het serienummer van het product. Voor het vizier is het een eenvoudiger en is het voldoende om alleen het E-teken en het homologatienummer in reliëf te zetten.

 

De letter in het midden tussen de twee cijfers toont de typegoedkeuring:
‘J’ als de helm geen onderste gezichtsbedekking heeft : jethelm.

Voordelen jethelmen:
Goed zicht rondom
Minder warm in zomer
Past makkelijk in scooter
Vele (hippe) varianten
Nadelen jethelmen:

Minder bescherming
Koud in winter
Meer geluid bij hogere snelheden

“P” als de helm een beschermende onderzijde heeft  : integraalhelm.

Voordelen integraalhelmen:
Beste bescherming
Minder koud in winter
Stil
Meest aerodynamisch
Nadelen integraalhelmen:
Minder groot zichtveld
Warm in zomer
Past vaak niet in scooter

‘NP’ als de helm een niet-beschermende onderkant heeft : systeemhelm
Sommige systeemhelmen ‘J ‘als’ P ‘goedgekeurd, wat betekent dat ze worden getest volgens de regels van zowel de jet- als de integraalhelm. Met een systeemhelm kan zowel met het kinstuk omhoog of met het kinstuk naar beneden gereden worden.

Voordelen systeemhelmen:
Gemak
Meer bescherming dan jethelm
2 helmen in 1
Nadelen systeemhelmen:
Relatief zwaar
Minder stil dan integraalhelm

De belangrijkste merktekens per land :
E1: Duitsland
E2: Frankrijk
E3: Italië
E4: Nederland
E5: Zweden
E6: België
E7: Hongarije
E8: Tsjechische Republiek
E9: Spanje
E10: Joegoslavië
E11: Verenigd Koninkrijk
E12: Oostenrijk
E13: Luxemburg
E14: Zwitserland
E16: Noorwegen

De drie belangrijkste zaken wat betreft het  ECE 22.05-label :
1.het  ECE 22.05 E-keurmerk is vereist voor de verkoop van de helm, goedgekeurd om toegelaten te worden op de Europese wegen
2.het E-label is of op de kin riem of in de helm bevestigd
3.de cijfers achter de ‘E’ identificeren het land waar het helmmodel is getest en ECE 22.05 goedgekeurd

Bron : FEMA 11 juni 2018, met dank aan  Inspired by Get Geared.