Home > FEBIAC-nieuws > Tijd dringt voor aanvraag nummerplaat brommers

Tijd dringt voor aanvraag nummerplaat brommers

FEBIAC, de automobiel- en tweewielerfederatie, trekt aan de alarmbel in verband met de regularisatie van bromfietsen. Voor nieuwe bromfietsen en lichte vierwielers is er al sinds 31 maart 2014 een verplichting om die in te schrijven bij de Directie Inschrijvingen van Voertuigen. Voor het bestaande park is een regularisatieperiode voorzien die tot 11 december aanstaande loopt. Volgens FEBIAC is echter nog maar één op de vijf bromfietsen uit het bestaande park ingeschreven en voorzien van een nummerplaat. Met andere woorden: de tijd  dringt voor wie deze regularisatie nog moet volbrengen.

Het bestaande park zou volgens schattingen van FEBIAC zowat 200.000 bromfietsen groot zijn. Maar FEBIAC wijst erop dat met zeven weken te gaan voor de regularisatieperiode is afgelopen, er nog maar 40.000 daarvan (dus slechts 20%) ingeschreven zijn en een nummerplaat hebben. Hoe dat komt? Een belangrijke reden dat er nog maar zo weinig aan die verplichting is voldaan, is onwetendheid bij de consument. Vandaar dat FEBIAC nu aan de alarmbel trekt.

Procedure
Wie de komende weken nog gebruik maakt van de regularisatieperiode, dient de bromfiets of lichte vierwieler op basis van het gelijkvormigheidsattest (of een kopie ervan) te laten registreren bij bpost. Hij ontvangt dan een roze inschrijvingsformulier waarmee hij via de verzekeraar een nummerplaat kan aanvragen. Wie na 11 december zijn bromfiets nog wil inschrijven, moet dan, zo zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, de officiële procedure volgen. “Dat betekent het inklaren van de bromfiets bij de douane en het inschrijven ervan. In het slechtste geval kan er ook een technische keuring vereist zijn,” aldus Vancuyck.

FEBIAC voorziet de komende weken nog problemen rond de regularisatie, vooral als het gaat om de wat oudere bromfietsen. Documenten (zoals gelijkvormigheidsattesten) daarvan zijn soms niet direct voorhanden of zijn in de loop van de jaren verloren. Die opnieuw opvragen bij importeurs of fabrikanten is niet altijd mogelijk omdat een deel van hen inmiddels de activiteiten gestopt heeft. Wie een gelijkvormigheidsattest verloren heeft, moet een verklaring afleggen bij de politie om een attest van verlies te kunnen krijgen. Met dat attest kan men dan naar een bpost-kantoor gaan om de regularisatieprocedure op te starten. Voor oldtimer-bromfietsen (ouder dan 25 jaar) is er via de Belgische Federatie van Oude Voertuigen een procedure uitgewerkt waarbij bij het ontbreken van documenten de BFOV een bouwjaarattest afgeeft waarmee men naar een bpost-kantoor kan gaan. Bromfietsen van voor 1974 die een topsnelheid van meer dan 45 kilometer per uur kunnen halen moeten als motorfiets ingeschreven worden.

Voordelen
België is overigens één van de laatste Europese landen waar men bromfietsen en lichte vierwielers moet inschrijven. “Het is de enige categorie voertuigen in ons land die nog niet ingeschreven was,” aldus Stijn Vancucyk van FEBIAC. De inschrijving biedt een aantal voordelen. “De opsporing van gestolen bromfietsen zal makkelijker zijn en men kan verzekeringsfraude tegengaan,” zegt hij. Ook eventuele terugroepacties kunnen zo eenvoudiger uitgevoerd worden. Eindelijk krijgen de mobiliteitsactoren ook een duidelijk zicht op de jaarlijkse verkoop, het aantal voertuigen in omloop en hun rol in de mobiliteit. Dat heeft wel een éénmalige kost van 42 euro voor de regularisatie, het doorsturen door bpost van de technische gegevens naar de DIV, de kentekenplaat en het kentekenbewijs. “De vrijstelling van verkeersbelasting voor gemotoriseerde tweewielers tot 250 cc blijft wel overeind,” aldus Vancuyck.

Voer voor specialisten:
Onder deze regularisatieprocedure vallen de onderstaande voertuigen:

a) De brommers, dat wil zeggen voertuigen op twee wielen (categorie L1e) of op drie wielen (categorie L2e) die een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/uur en de onderstaande kenmerken hebben:

  1. Voor de tweewielige bromfietsen, een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4kW indien het een elektrische motor betreft.
  2. voor driewielige bromfietsen, een motor met: een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of een nettomaximumvermogen van ten hoogste 4kW voor andere soorten motoren met inwendige verbranding, of een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

b) De vierwielers, dat wil zeggen motorvoertuigen met vier wielen die de onderstaande kenmerken hebben:
Het gaat om lichte vierwielers met een lege massa van ten hoogste 350 kg (categorie L6e), exclusief de massa van de accu’s in elektrische voertuigen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur, en

  1. een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ voor motoren met elektrische ontsteking, of
  2. een nettomaximumvermogen van ten hoogste 4kW voor andere soorten motoren met inwendige verbranding, of
  3. een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4kW indien het een elektrische motor betreft.

Bron : persbericht FEBIAC 20/10/2016