Home > FEBIAC-nieuws > Techniek maakt motor- en scooterrijden veiliger

Techniek maakt motor- en scooterrijden veiliger

Initiatieven van fabrikanten en druk van ‘Europa’ maken motor- en scooterrijden veiliger. Bij de nieuwe automatische systemen in het verkeer denkt Europa òòk aan motor- en scooterrijders.

Vanaf april volgend jaar moeten alle nieuwe auto’s in de Europese Unie uitgerust zijn met de zogenaamde eCall-technologie. In geval van een zwaar ongeval zal het systeem automatisch een oproep doen naar het Europees noodnummer 112 zodat de hulpdiensten de exacte plaats van een ongeval weten. De Europese Commissie schat in dat als het systeem eenmaal volledig ingevoerd is, het aantal dodelijke verkeersslachtoffers zal dalen.

eCall is er niet alleen voor auto’s. Het Europees Parlement wil dat de Europese Commissie eCall vanaf 2019 ook verplicht stelt voor vrachtwagens, bussen én motorfietsen. (De Commissie zou pas in 2021 daarover een rapport moeten presenteren.) De fabrikanten van motoren en scooters werken nu al aan een Europees eCall-systeem voor gemotoriseerde tweewielers. BMW Motorrad heeft daar al op geanticipeerd en heeft de K1600-motorfiets standaard uitgerust met eCall.

Oorzaken
eCall is interessant maar werkt aan de gevolgen, niet aan de oorzaken van ongelukken. Verbeterde remsystemen met anti-blokkeersystemen hebben de veiligheid van motoren en scooters al verhoogd. ABS is sinds 2016 verplicht op alle nieuwe motoren en scooters in de Europese Unie. Het systeem voorkomt bij een remmanoeuvre het blokkeren van het voorwiel en verhoogt de stabiliteit. Volgens studies is daarmee het aantal slachtoffers van valpartijen met zeker 10% verlaagd. De zichtbaarheid van motoren en scooters is ook verbeterd omdat de verlichting van motoren automatisch ingeschakeld wordt bij het wegrijden. Ook dat is een verplichting van Europa.

Uit analyses van ongevallen met gemotoriseerde tweewielers door het Vias Institute (tot voor kort BIVV – het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) blijkt dat er in 65% van de gevallen sprake is van een botsing van de motor- of scooterrijder met een andere weggebruiker. De meest voorkomende ‘tweezijdige’ ongevallen gebeuren op kruispunten en bij de uitrit van een privé-eigendom. In meer dan de helft van de gevallen had de andere weggebuiker de motor of scooter niet of te laat gezien. Eén op de tien had de snelheid van de motorrijder verkeerd ingeschat.

Intelligent communiceren
‘Tweezijdige’ ongevallen kunnen voorkomen worden door intelligente communicatiesystemen tussen voertuigen. BMW Motorrad, Honda en Yamaha hebben in 2015 in dat kader het Connected Motorcycle Consortium opgezet. Inmiddels zijn ook Kawasaki, KTM, Suzuki en ACEM (de Europese associatie van motorfietsfabrikanten) daarbij aangesloten. Recent zei Hennes Fischer (adviseur van Yamaha Motor Europe en lid van het Connected Motorcycle Consortium) dat communicatiesystemen tussen voertuigen een groot positief effect hebben op de veiligheid van motorrijders. “Technologieën die een automobilist aangeven dat een motor nadert en hem daarvoor waarschuwen, verhogen het ‘digitaal’ opvallen van motorrijders en verminderen de kans op ongevallen, zoals die op kruispunten omdat automobilisten motorrijders niet zien,” aldus Hennes Fisher.

Het Europees Parlement vraagt overigens dat automatische remsystemen van auto’s ook motorrijders moeten kunnen detecteren. Men ging daarmee in op een vraag van FEMA (de federatie van Europese motorrijdersverenigingen). FEMA had al aangekaart dat uit testen en uit analyses van ongevallen was gebleken dat zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems niet altijd adequaat op gemotoriseerde tweewielers reageerden.

App
Een aantal systemen die aanvankelijk voor auto’s ontwikkeld zijn (zoals ABS, ESP), zijn inmiddels ook gerealiseerd voor motoren en scooters. Dat betekende een miniaturisering van de apparaten. In een auto is immers veel meer ruimte dan op een motor of scooter. Het Connected Motorcycle Consortium wijst er ook op dat een ITS (intelligente transport systeem), dat voor auto’s gemaakt is, niet zomaar naar motoren overgezet kan worden, juist door die beperkte plaats. Ze moeten dus kleiner worden en ook bestand zijn tegen water, stof en motortrillingen. Bovendien moeten software-ontwikkelaars rekening houden met het specifieke rijgedrag van een gemotoriseerde tweewieler.

Een oplossing is wellicht een speciale app voor smartphones. Er wordt al onderzoek gedaan naar waarschuwingssystemen voor smartphones van kwetsbare weggebruikers. Systemen in auto’s merken daardoor dat er een motorrijder in de nabijheid is en waarschuwen via geluids- en lichtsignalen de autobestuurders.

Bron : FEBIAC 14-12-2017.