Home > FEBIAC-nieuws > Sterk eerste kwartaal voor motor- en scootermarkt

Sterk eerste kwartaal voor motor- en scootermarkt

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 10,5% meer nieuwe motoren en scooters ingeschreven vergeleken met dezelfde periode in 2015. Zo blijkt uit cijfers van FEBIAC (de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie). Bij de bromfietsen is er een lichte daling (-4,5%) te noteren.

Met 6.676 inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in de eerste drie maanden van dit jaar, is de start van 2016 één van de beste van het lopende decennium. Van januari tot en met maart steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers met 10,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Vooral in de maanden januari en februari waren er verrassend veel inschrijvingen. Dat is des te opvallender omdat de wintermaanden traditioneel niet direct de periode zijn waarin veel nieuwe motoren en scooters in het verkeer worden gebracht. Januari was wel een ‘salon-maand’ en de sector liet weten daar goede zaken te hebben gedaan. Maar de meeste op het Salon bestelde motoren worden pas bij het seizoenbegin (einde maart, begin april) uitgeleverd. Nieuwe en vernieuwde modellen blijken een factor in de stijging van de inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters. In de modellen-top tien van het eerste kwartaal staan er vier motoren die in 2015 en 2016 voor de eerste maal in de showrooms verschenen.

Niet alleen ons land, maar ook in onze buurlanden zijn de eerste drie maanden sterk geweest. Cijfers van de ACEM (de Europese vereniging van motorfabrikanten) wijzen uit dat er in de hele EU sprake is van een groei van 11,5% in de registratie van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (zowel bromfietsen, als scooters en motoren).

Marktleider
Honda is in ons land met een aandeel van 16,2% van de nieuwe inschrijvingen in de eerste drie maanden marktleider voor BMW (aandeel 13,7%), Yamaha (10,4%), Piaggio (7,6%, voornamelijk Vespa) en Kawasaki (7,5%). Opvallende groeiers in de top tien zijn Kawasaki  (+36,3%), Suzuki (+18,6%) en Ducati (+34%). Voor KTM en SYM tekende men een achteruitgang op.

Segmenten
Wat de segmenten betreft, blijven bij de motoren de scooters en de basic/roadster- en de trail-motoren het populairst. Een kwart van de inschrijvingen bestaat uit scooters, die vooral ingezet worden voor stads- en woon-werkverkeer. Basic/roadster zijn goed voor 19,2% van de nieuwe registraties. Het zijn motoren met weinig ‘toeters en bellen’: het zijn interessant geprijsde basismotoren met hooguit een klein windscherm als accessoire. De derde grootste groep behelzen de trailmodellen, goed voor 18,6%. Het zijn Paris-Dakar look-a-likes: motoren waarmee in principe ook eens een stuk onverhard gereden kan worden. Dergelijke motoren worden vooral gebruikt om grote afstanden mee af te leggen (vandaar ook de benaming ‘reisenduro’s’) en zijn door de recht zitpositie en het goed zicht op de rest van het verkeer ook populair onder de woon-werk-rijders.

Dat de reisenduro’s het goed doen, blijkt ook uit de top tien van de meest ingeschreven modellen: daarin hebben vier ‘trail’-motoren hebben een plaats (waarvan de top drie). Die vier zijn eveneens goed voor 7% van het totaal aantal nieuw ingeschreven motoren. De BMW R1200GS-motoren (in de standaard- en de Adventure-uitvoering) zijn verreweg de populairste motoren dicht gevolgd door de nieuwe Honda Africa Twin.

Zwaar
Reisenduro’s zijn veeleer zware motoren, 1000 cc of meer. Dat is ook de categorie waarin de meeste inschrijvingen gedaan zijn (26,2% van het totaal). Belgen houden afgaande op de cijfers van uitersten: ze kiezen ofwel zware motoren (van 750 cc) ofwel lichte motoren en scooters (tot 125 cc). De verklaring is vrij logisch: het aanbod op de markt situeert zich vooral in die twee categorieën. Bovendien is de 125 cc’er een verplicht instapmodel voor 18 jarigen die hun motorrijbewijs willen halen. Het is ook de gemotoriseerde tweewieler waarmee houders van een rijbewijs B zonder bijkomen examen het verkeer in mogen (op voorwaarde dat ze minstens twee jaar hun rijbewijs B op zak hebben).

Bromfietsen
Bij de bromfietsen is er sprake van een lichte achteruitgang van de totale markt met 4,5% vergeleken met het eerste kwartaal 2015. In totaal waren er 2.815 nieuwe bromfietsen (25 km/uur en 45 km/uur) ingeschreven. Die terugval is volledig toe te schrijven aan de 45 km/uur bromfietsen waarvan er 16% minder ingeschreven werd. Bij de 25 km/uur exemplaren was er een stijging van 15,7%. SYM en Peugeot zijn in beide categorieën de populairste merken.

Bron : persbericht FEBIAC 14/04/2016