Home > Nieuws > Parijs : geen ban, wel haalbare deadline : tegen 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen

Parijs : geen ban, wel haalbare deadline : tegen 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen

“Nous avons planifié cette sortie des véhicules thermiques et des énergies fossiles” parce que “le temps presse, tout simplement”, is wat Christophe Najdovski, plaatsvervangend burgemeester, belast met transport aan het stadhuis van Parijs, letterlijk verklaard heeft.
Het stadhuis van Parijs bevestigde die informatie met haar doelstelling om “op middellange en lange termijn een koolstof neutrale stad te worden”. Het weren of beperken van het verkeer van voertuigen met een verbrandingsmotor is voor de stad Parijs “perfect haalbaar”.

De Franse regering maakte afgelopen zomer al bekend tegen 2040 de verkoop van alle diesel- en benzinewagens te zullen verbieden. De hoofdstad Parijs schakelt dus nog een versnelling hoger om vervuilende wagens van haar grondgebied te weren.

Het Parijse bestuur ligt al in de vuurlinie omwille van de invoering van autovrije zones, autovrije dagen en boetes voor bestuurders van wagens ouder dan twintig jaar. Daarom wil het niet spreken van een ‘ban’, maar eerder van een haalbare deadline om het gebruik van diesel- en benzinewagens te doen uitdoven. Veel Parijzenaren zijn overigens helemaal niet in het bezit van een wagen, maar maken gebruik van het openbaar vervoer, huurfietsen en -scooters en hybride deelwagens. Verkeersmaatregelen treffen dus vooral bezoekers en pendelaars.

Met deze verklaringen neemt Parijs een voorsprong van 10 jaar op de nationale Franse doelstelling om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor te verbieden in 2040, al lijken ze hier en daar nog erg vaag. Zo wil het stadhuis benadrukken dat het niet gaat om een “rijverbod”, maar wel om een na te streven doel. Ze motiveert haar beslissing verder als een manier om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen maar heeft verder nog geen algemeen plan dat verder kijkt dan enkel het individuele gemotoriseerde transport. Dat is goed voor 10% van de fijnstofuitstoot, waarvan een deel van de remmen en bandenslijtage komt.

Maar Parijs is niet de enige stad die droomt van een uitstootvrije zone. In Groot-Brittannië verbiedt Oxford al vanaf 2020 de toegang tot zes van haar straten aan voertuigen met enkel een verbrandingsmotor, bussen en taxi’s inbegrepen. Deze zone zal zeer snel naar de rest van de stad worden uitgebreid, tot in 2035 alle voertuigen zonder elektromotoren verbannen zullen zijn, bestelwagens inbegrepen.

Gemeenteraadslid John Tanner van Oxford vindt dat het dringend nodig is om stappen te ondernemen tegen de “giftige luchtvervuiling”. De doelstelling van de universiteitsstad met bijna 160.000 inwoners – waar Mini zijn fabriek heeft – is om de CO2-uitstoot met 75% te reduceren.

Ook China, na de VS de op één na grootste vervuiler in de wereld, kondigde recent ook aan dat het weldra zal proberen diesel- en benzinewagens te weren.