Home > FEBIAC-nieuws > Op twee wielen warm door de winter

Op twee wielen warm door de winter

Voor velen is motor- en scooterrijden vooral een lente- en zomeractiviteit.  Maar de ontwikkelingen op het gebied van kleding en accessoires laten toe ook in de koudere periodes van het jaar  van de voordelen van motoren en scooters (snel door het fileverkeer…) te genieten.

De eerste winterprik houdt voor veel motor- en scooterrijders in dat de gemotoriseerde tweewieler enkele maanden op stal gaat in afwachting van betere weersomstandigheden. Dat betekent wel dat ze in de winterperiode moeten afzien van de voordelen van de motor of scooter – zoals gemakkelijker door het fileverkeer raken. Vooral de koude – eventueel gepaard met regen – houdt ze tegen om de motor of scooter te nemen.Toch zie je ook tijdens de winterperiode motorrijders in het verkeer – zolang de temperaturen niet onder nul duiken en er geen sneeuw of ijzel is.

Handen en voeten
De koude heeft vooral invloed op handen en voeten. Er is bij lagere temperaturen immers sprake van vasoconstrictie, bloedvatvernauwing. Het warme bloed blijft dicht bij de organen en daardoor stroomt er minder bloed naar de ledematen en dus ook naar de handen en voeten waarmee je gas geeft, schakelt, koppelt en remt. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie: “Door die koude handen en vingers neemt je precisie van je reacties af.”

Het is dus zaak handen en voeten tegen de koude te beschermen. Dat kan op diverse manieren: aanpassingen aan de motor of scooter of aangepaste kleding. De iets duurdere moderne motoren (vooral toermotoren) zijn tegenwoordig standaard uitgerust met handvatverwarming en sommige zelfs met zadelverwarming. In de accessoirehandel zijn losse handvatverwarmingssets verkrijgbaar. Stuurkappen (in principe gebruikt om de handen bij off-road rijden te beschermen) helpen enigszins tegen de koude wind. Een windscherm biedt meer bescherming, niet alleen tegen – koude – wind maar ook tegen regen. Toermotoren en de populaire reisenduro’s zijn standaard al uitgerust met windschermen en extra stroomlijnkuipen. Moderne scooters hebben als voordeel dat ze vergeleken met motoren meer ‘carrosserie’ hebben en daardoor meer wind- en regenbescherming bieden, niet alleen voor het bovenlichaam maar ook voor de benen. Wie het zekere voor het onzekere wil nemen, kan een beschermzeil voor de benen dragen, een accessoire dat je in de wintermaanden veel scooterrijders ziet gebruiken. Zo’n zeil gord je om het middel. Zijflappen (met verzwaring tegen het opwaaien) hangen tot voorbij de voeten. In het Belgisch verkeer zie je dergelijke accessoires zo nu en dan ook.

Aangepaste kleding
Er is tegenwoordig een breed assortiment van aan de winterse omstandigheden aangepaste motorkledij (jas, broek, handschoenen, laarzen). Een ontwikkeling van de laatste jaren zijn handschoenen met ingebouwde verwarmingselementen, aangesloten op de accu of met losse oplaadbare batterijen. Op het vlak van kleding heeft de motorsector kunnen profiteren van de ontwikkelingen in de outdoor- en bergsportwereld, zegt Luc Rigaux, directeur van het Belgische motorkledingmerk Richa. Voor die buitenactiviteiten zijn lichte, isolerende en ademende stoffen ontwikkeld. “In de bergen bijvoorbeeld zijn grote temperatuurschommelingen en daar kun je niet zomaar van jas veranderen,” aldus Rigaux. Het gaat in de motorkleding dan om materialen als Thinsulate en Thermolite voor de temperatuurregeling en als Gore-tex om vocht buiten te houden (natte handschoenen en – koude – wind is een ijselijke combinatie….). Die materialen worden geïntegreerd in de kleding (Gore-tex levert bijvoorbeeld complete membranen in de vorm van handschoenen en laarzen) of kunnen als extra – dunne – laag onder de gewone motorkleding aangetrokken worden.

Opvallen
Bij Richa merkt men overigens dat vooral scooterrijders toenemend het hele jaar doorrijden om fileproblemen het hoofd te bieden. FEBIAC’s Stijn Vancuyck raadt de ‘doorrijders’ aan om nog meer dan anders opvallende en reflecterende kleding of kledingaccenten op de motor en scooter te dragen. Juist in deze maanden worden er immers zowel ‘s ochtends als ‘s avonds veel woon-werkverplaatsingen in de schemering afgelegd.

Bron : persbericht FEBIAC 17/11/2016