Home > Nieuws > Ook Brussel voert lage-emissiezone in

Ook Brussel voert lage-emissiezone in

De Brusselse regering gaat van het gewest een lage-emissiezone maken. Vanaf 2018 worden de meest vervuilende wagens, dieselwagens ouder dan 20 jaar, uit het Brusselse gewest gebannen.

Op donderdag 2 juni 2016 heeft de Brusselse regering een akkoord bereikt om in het hele Brussels gewest een lage-emissiezone in te voeren. Dieselwagens ouder dan 20 jaar mogen dan de hoofdstad niet meer in.

Deze invoering zal geleidelijk gebeuren :

  • vanaf begin 2018 zijn enkel de auto’s verboden die beantwoorden aan de Euro 1-norm en slechter,
  • in 2019 volgt de Euro 2-norm, (ingeschreven voor 2001)
  • in 2020 Euro 3-norm, (ouder dan 2006)
  • in 2022 Euro 4-norm, (ouder dan 2011)
  • in 2025 tot slot Euro 5-norm, (ingeschreven voor 1 september 2015)

Ook op benzinevoertuigen komt een verbod:

  • in 2019 de Euro 1-norm, (ingeschreven voor 1997)
  • in 2025 de Euro 2-norm, (ingeschreven voor 2001)

Auto’s die het gewest binnenrijden, zullen gecontroleerd worden met intelligente camera’s, die geplaatst zullen worden op de toegangswegen van het gewest en in enkele gemeenten. Het gaat om camera’s met automatische nummerplaatherkenning, die gekoppeld worden aan de databank van DIV. In eerste instantie zullen de alleroudste modellen uit de categorie Euro 1 geviseerd worden, gevolgd door die van Euro 2. Er zullen evenwel uitzonderingen mogelijk zijn voor motorfietsen en oldtimers. 

Vanaf 1 januari 2020 zal ook Gent een lage-emissiezone invoeren en start volgend jaar met een sensibiliseringscampagne.

De stad heeft nog niet beslist welke categorieën van voertuigen geviseerd zullen worden. Ook de tarieven liggen nog niet vast.