Home > Nieuws > Ook bij warm weer is beschermde kledij een must

Ook bij warm weer is beschermde kledij een must

Persbericht 11/08/2015
Ook bij warm weer is beschermende kleding voor motor- en scooterrijder een must.
Met het mooie weer van de laatste (en komende) weken is het voor motor- en scooterrijders verleidelijk om met wat lichtere kleding het verkeer in te gaan. Maar goede beschermende kleding blijft ook bij (extreem) warm weer een eerste vereiste, stelt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC.

Voor motor- en scooterrijders kan de zomer van 2015 bijna niet meer stuk. Bovendien blijft het de komende dagen zomeren, afgaande op de weersvoorspellingen. Ideaal weer om met de motor of de scooter een plezierrit te maken of om er mee naar het werk te rijden en zo de files te omzeilen. De verleiding is echter groot om het bij zomerse temperaturen – zeker als het kwik boven 30° stijgt – de echte motorjassen thuis te laten en te kiezen voor wat lichtere, maar minder beschermende kleding en zo toch aan de wettelijke kledingvoorschriften te voldoen.

Sinds september 2011 zijn bestuurders van motoren en scooters bij wet verplicht om naast een valhelm ook een jas met lange mouwen, een lange broek, handschoenen en laarzen of hoge schoenen die de enkel beschermen te dragen. De wet stelt echter geen eisen aan de kleding. Met een gewone lichte jas en een klassieke jeans handel je nog altijd conform de wet. Maar in de praktijk zijn motor- en scooterrijders zich ervan bewust dat speciale, goed beschermende kledij op de motor van levensbelang is, al voor de wet in voege trad. Die kleding is immers voorzien van protectoren op schouders, ellebogen, knieën en heupen. Vaak is er ook nog een rugbeschermer in de jas verwerkt.

Enige bescherming.
“Het is niet alleen omdat de wet zegt dat je beschermende kleding moet dragen, dat je dat moet doen,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie. ”Specifieke motorkledij is het enige stuk bescherming dat je zelf in de hand hebt. Het gedrag van de andere weggebruikers heb je niet in de hand, kleding wel.”

Cijfers van de Motorcycle Accidents In-Dept Study (MAIDS) tonen het nut van beschermende kleding aan, zowel voor motor- en scooterrijders als voor ‘langzamere’ bromfietsers. Het onderzoek geeft inzicht in welke mate kleding een beschermende factor had bij ongevallen. De beschermingsfactor staat in dat onderzoek voor het percentage MAIDS-ongevallen met minder of geen letsel dankzij aangepaste kledij. Men maakte daarbij het onderscheid tussen gewone kledij en motorkleding (specifieke motorkleding in leer of in textiel versterkt met ultrasterke vezels en voorzien van protectoren). Een motorjas biedt motorrijders voor het bovenlichaam een beschermingsfactor van 92%. Bij bromfietsers is dat 93%. Een motorbroek heeft een beschermingsfactor voor de benen van 96% bij motorrijders (cijfers voor bromfietsers ontbreken hier). Wie als motorrijder motorlaarzen draagt, komt voor het onderbeen aan een beschermingsfactor van 93%. Voor een bromfietser met motorlaarzen geldt een beschermingsfactor van 89%. Zware  handschoenen komen aan een beschermingsfactor van 95%. De cijfers tonen volgens FEBIAC ook aan dat het dragen van goede beschermende kleding door bromfietsers geen overbodige luxe is.

‘Urban’ motorkleding.
De motorkleding-industrie speelt op de vraag van motor- en scooterrijders naar bescherming in door steeds betere, sterkere maar ook lichtere materialen in de motorkleding te verwerken. Stijn Vancucyk stipt aan dat er tegenwoordig met vezels versterkte jeans zijn, evenals luchtige jassen die de rijwind doorlaten maar die toch even stevig zijn als zwaardere exemplaren. De stijgende populariteit van de scooter heeft er de laatste jaren ook voor gezorgd dat er meer ‘urban’-kleding voor berijders van gemotoriseerde tweewielers is: kleding die bescherming biedt tijdens het rijden en die ook modieus genoeg is om door de stad te wandelen zonder dat je er direct als een ‘zware motard’ uitziet.

Op het vlak van helmen is er een ontwikkeling naar lichtere exemplaren (dankzij het gebruik van materialen als carbonfibre) met optimale bescherming. Populair bij woon-werk-rijders zijn de ‘systeemhelmen’, helmen waarvan het kinstuk omhoog geklapt kan worden. Bij stilstand kun je door het kinstuk op te klappen extra verkoeling krijgen. De meeste helmen hebben ook ventilatiegleuven die tijdens het rijden koele lucht doorlaten. Jethelmen (helmen zonder kinstuk) zijn vooral in zwang bij scooterrijders. Dergelijke helmen bieden echter minder bescherming van het gelaat. Overigens blijkt dat bij ernstige ongevallen 20% van de helmen niet op het hoofd blijft zitten. Dat is vooral te wijten aan het niet goed passen van de helm (te groot) of aan het niet of te los aangespen van de kinriem.

 

Kleding                                  Beschermingsfactor

                                               Bromfietser                           Motorrijder

Bovenlichaam, armen
confectie jas                           73%                                       69%
motorjas                                 93%                                       92%

Onderlichaam, benen
Confectie broek                      54%                                       65%
motorbroek                             geen indicatieve cijfers          96%

Voeten/onderbeen
Lichte schoenen                      50%                                       46%
Motorlaarzen                           89%                                       93%

Handen
Middelzware handschoenen  77%                                       93%
Zware handschoenen            87%                                       95%

( Bron ‘Goed beschermd op weg’, European Safer Urban Motorcycling )