Home > FEMA-nieuws > Nieuwe test dummy voor motorfietsen krijgt vorm

Nieuwe test dummy voor motorfietsen krijgt vorm

Om moderne autotechnologieën, zoals Advanced Emergency Braking System en andere geavanceerde rijhulpsystemen te testen, wordt een nieuwe test dummy voor motorfietsen ontwikkeld.

Zoals eerder vermeld dit jaar, is de interactie tussen motorfietsen en ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) nog steeds een probleem. Motorfietsen worden vaak niet gedetecteerd door de sensoren van ADAS of de reactie van de systemen is niet adequaat. We pakken dit al jaren aan en in 2016 werd FEMA-secretaris-generaal Dolf Willigers uitgenodigd om als adviseur deel te nemen aan het MUSE-project (Motorbike Users Safety Enhancement).

MUSE is een Europees project geïnitieerd door het Franse test- en certificatiebedrijf UTAC CERAM in samenwerking met verschillende actoren van de Europese auto- en motorindustrie: Renault, VW, BMW, FCA, Subaru, Honda, Autoliv, ZF-TRW, Valeo, Bosch en Denso.

Deze samenwerking heeft tot doel de database van de Europese ongevallen gegevens te verbeteren, de beoordeling van de beste systemen voor ongevallen met aangedreven tweewielers te verbeteren en testprotocollen te ontwikkelen om deze te beoordelen. Een van de werkzaamheden is de ontwikkeling van een test-dummy voor motoren door UTAC CERAM en 2activeSystems. Volgens berichten van UTAC CERAM krijgt deze testdummy nu vorm en worden de eerste foto’s gepubliceerd.

FEMA-secretaris-generaal Dolf Willigers: “We zijn blij te zien dat de industrie eindelijk werkt aan de erkenning van motorfietsen door geavanceerde rijassistentiesystemen. Testen van RDW eerder dit jaar toonden de noodzaak van de goede werking van deze systemen aan. Al jaren vragen we om motorfietsen op te nemen in de nieuwe autotechnologieën en het lijkt erop dat we worden gehoord door enkele van de belangrijkste spelers in het veld.”

Bron: FEMA.