Home > FEBIAC-nieuws > Motorkleding: comfortabele bescherming, ook in de zomer

Motorkleding: comfortabele bescherming, ook in de zomer

Ook in de warme zomermaanden moeten motor- en scooterrijders goed beschermd zijn. Motorkleding kan extra warm zijn in deze periode, maar de fabrikanten leveren tegenwoordig ook zomerse motorkleding met een hoog beschermingsniveau.

Met zomerse temperaturen kan het op de motor en scooter warm zijn, zeker bij stilstand (voor verkeerslichten) of bij langzaam stadsverkeer. Toch moeten motor- en scooterrijders ook dan beschermende kleding dragen. Het dragen van beschermende kleding is sinds september 2011 zelfs een wettelijke verplichting. De wet schrijft voor dat je op de motor of scooter (+50cc) handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen moet dragen. Dat betekent dus dat rijden in een short, T-shirt en teenslippers verboden is, zowel voor motor- als scooterrijders. De ervaring leert dat vooral scooterrijders van de categorie 125cc daar niet altijd van op de hoogte zijn.

Er is nationaal echter geen normering over de vereisten waaraan die kleding aan moet voldoen. Op Europees vlak is er sinds 21 april jl. een verordening voor motorkleding die in de Europese Unie op de markt wordt gebracht met het doel de drager ervan te beschermen. Die moeten voortaan voorzien zijn van CE-label (een ‘biker’ met het nummer van de verordening 2016/425). Een en ander betekent niet dat motorrijders nu verplicht zijn motorkleding te dragen die voorzien is van CE-labels, maar de norm geeft wel aan dat deze kledij aan strenge voorwaarden moet voldoen en een voldoende beschermingsniveau biedt. Ondertussen werkt Europa verder aan normeringen voor motor- en scooterkledij voor zowel beroeps- als vrije tijdsgebruik.

Spontaan
De overgrote meerderheid van de motor- en scooterrijders kiest spontaan al voor beschermende kleding. Ze zijn zich ervan bewust dat wie op de motor of scooter stapt kwetsbaar is en zich dus dient te beschermen mocht er zich een incident op de weg voordoen. De motor- en scooteruitrustingen die tegenwoordig in de speciaalzaken worden aangeboden, zijn zo goed als allemaal voorzien van protectoren op schouders, knieën, ellebogen, heupen en veelal ook op de rug.

Leer is nog altijd het best beschermende materiaal bij schuivers, want slijtvast. Bovendien zijn in de leren racepakken stoffen als kevlar verwerkt. Maar niet iedereen kan of wil altijd in het leer gekleed gaan, zeker niet als het gaat om woon-werkverkeer. De meeste motor- en scooterrijders dragen daarom motorkleding in textiel die comfortabeler is om te dragen, ook als je niet op de motor of scooter zit. Die kleding is voorzien van membranen die regen en wind tegenhouden. Voor de koudere maanden zijn er uitneembare thermische voeringen, die in vergelijking met enkele jaren geleden niet alleen dunner, maar ook efficiënter zijn geworden. Meer en meer passen fabrikanten van motor- en scooterkleding ook ademende stoffen toe, die het comfort van de rijders verhogen. Die fabrikanten maken hierbij gebruik van ontwikkelingen in de outdoor-kledingsector. Een nieuwe evolutie is beschermend ondergoed met protectoren die onder normale kledij gedragen kan worden. En er zijn in de handel steeds meer jassen met airbags om bij een val het lichaam te beschermen.

‘Doorwaai’
Voor de warme dagen groeit het aanbod van ‘doorwaai’-kleding voorzien van protectoren. De sector van motorkleding raadt ook aan om in de zomer geen zwarte kledij te dragen (zwart is nog altijd de hoofdkleur in motorland), maar te kiezen voor blekere kledij die de (zonne)warmte weerkaatst en waarmee men ook beter zichtbaar is voor de andere weggebruikers.

De populariteit van de scooters en de vintage-trend (ook in het algemene modebeeld) hebben eveneens een invloed op de beschermende kleding: er is een steeds groter aanbod van ‘urban-look’ in beschermende motor- en scooterkleding. Motor- en scooterkleding is daardoor ‘draagbaarder’ geworden. Niet iedereen wil, als die van de gemotoriseerde tweewieler stapt, direct herkend worden als motorrijder. Dat geldt zeker voor rijders die de motor of scooter voor woon-werkverkeer of voor klantenbezoek inzetten.

Fiscaal
Overigens kunnen bestuurders die de motor of scooter voor woon-werkverkeer of voor beroepsdoeleinden inzetten, hun kledingaankopen daarvoor inbrengen als kosten in de belastingaangifte. Die beschermende kledij moet in een motorspeciaalzaak aangekocht zijn en je moet met een factuur het merk/model en een omschrijving van de aangekochte uitrusting kunnen aantonen. Over het algemeen wordt een afschrijvingstermijn van 3 jaar aangenomen en hiervoor komt een lineaire afschrijving het meest in aanmerking. Deze kosten kunnen slechts verhoudingsgewijs ingebracht worden in functie van het aandeel van de woon-werk- en beroepsverplaatsingen in verhouding met het totaal aantal kilometers op jaarbasis.

 

Bron : persbericht FEBIAC, 14 juni 2018.