Home > FEBIAC-nieuws > Motor en scooter mobiliteitsoplossing in ‘drukke’ provincies

Motor en scooter mobiliteitsoplossing in ‘drukke’ provincies

Het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in ons land blijft groeien, zo blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie.

In de periode van januari tot en met september steeg dat aantal met 4,2% tot 20.494 ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Opvallend is dat de groei veel groter is in provincies met een hoge verkeersdruk (Vlaams-Brabant, Brussel Hoofdstedelijk Gewest en vooral Oost-Vlaanderen). Ook de inschrijvingen van de bromfietsen gaan vooruit. In de eerste drie kwartalen van dit jaar is het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters gegroeid tot 20.494. Dat is een stijging van 4,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Er zijn wel regionale verschillen in de evolutie van de inschrijvingen. In Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt de groei boven het nationaal gemiddelde. Limburg, Antwerpen en Waals Brabant liggen er net onder.

De groei is nog kleiner in Namen en Luxemburg; in Luik en West-Vlaanderen is er sprake van een minieme achteruitgang. Wordt er gekeken naar het aantal inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers per hoofd van de bevolking dan scoren Vlaams- en Waals Brabant hoog met 0,22 respectievelijk 0,27 inschrijvingen per hoofd. Voor België ligt dat cijfer op 0,17 per hoofd van de bevolking. Alleen Brussel scoort daar onder het nationaal gemiddelde. Het zijn juist de provincies met de hoogste verkeersdruk en de grootste mobiliteitsproblemen waar de motor en scooter goed scoren. De motorfiets en de scooter zijn niet langer enkel een ‘funproduct’ voor een uitstap in het weekend, maar worden in gebieden met veel verkeersdrukte ook steeds meer gezien als een oplossing voor het fileprobleem. “Dat komt duidelijk uit de cijfers naar voren,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC.

Scooters
Voor de lange afstandspendelaars, die meer dan 30 kilometer per rit naar het werk afleggen, valt de keuze vooral op de zwaardere en comfortabelere motoren. De basic roadster en de trail-motoren doen het daar goed. Dat zijn motoren met een rechte zitpositie waardoor je een goed zicht hebt op de weg en waarmee je gemakkelijk tussen rijen auto’s in de file kunt laveren. Die motoren hebben ook meer dan genoeg power om vlot te rijden als er geen verkeersproblemen zijn. Voor de kortere afstanden blijken de lichtere scooters (tot 125 cc met een vermogen van maximaal 15 pk) populair te zijn: makkelijk in de stad en handig in het fileverkeer op de snelweg. Automobilisten die meer dan twee jaar hun rijbewijs B hebben, mogen ook met die 125 cc-scooters en – motoren de weg op zonder bijkomende rijexamen (mits vier uur scholing voor degenen die na 1 mei 2011 hun rijbewijs B gehaald hebben). De populariteit van die scooters blijkt ook uit een nadere analyse van de inschrijvingen op arrondissementsniveau. De 125 cc scooter scoort hoog in de inschrijvingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Halle- Vilvoorde en Leuven. Opvallend ook in het oosten van Limburg doen die scooters het goed.

125 cc: één op drie
De 125 cc scooters en motoren voeren de ranglijst van de inschrijvingen ook aan. Hun aandeel is 32%, bijna één op de drie nieuwe inschrijvingen is dus een 125 cc’er. De basic roadster komt aan een aandeel van 19%, de trail-motoren zijn goed voor 13,1%. Die trend is ook waarneembaar in de top-tien van de meest ingeschreven modellen, met aan kop de Vespa GTS125-scooter. In die top tien zijn er zes scooters, drie trail-motoren en één basic roadster-model. Vespa (Piaggio) en BMW zijn goed vertegenwoordigd in die top tien met respectievelijk vier en drie modellen. BMW en Piaggio zijn dan ook in de top drie te vinden van het grootste aantal inschrijvingen per merk, alleen moeten ze daar nog Honda voor laten gaan. De merken in de top drie zitten overigens heel dicht bij elkaar (een marktaandeel van 12,5% voor Honda en 11,1% voor nummer drie Piaggio).

Bromfietsen
Piaggio doet het overigens ook goed in het segment van de bromfietsen tot 45 kilometer per uur. Daar heeft het Italiaanse merk een leidende positie, voor SYM en Peugeot. Bij de bromfietsen tot 25 kilometer per uur heeft SYM de koppositie en wordt gevolgd door Peugeot en Kymco.De inschrijvingen van bromfietsen vertonen eveneens een stijgende tendens. Sinds 1 mei 2014 moeten nieuwe bromfietsen van een nummerplaat voorzien worden en zijn er ook cijfers, maar vergelijkbare jaar-op-jaar-cijfers zullen pas vanaf januari 2016 beschikbaar zijn.Bij de inschrijvingen van tweedehands motoren en -scooters is er sprake van nagenoeg een status quo. In de eerste negen maanden van dit jaar werden 58.352 nieuwe inschrijvingen van gemotoriseerde tweehandstweewielers genoteerd.

Bron : Persbericht FEBIAC 13/10/2015