Home > Nieuws > Minder Europese inschrijvingen motoren en bromfietsen

Minder Europese inschrijvingen motoren en bromfietsen

Volgens de laatste cijfers van Europese Vereniging van Motorfietsfabrikanten (ACEM),  zijn de motor- en bromfietsinschrijvingen binnen Europa gedaald in de eerste 9 maanden van 2017. Een daling van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar.

Met 177.336 eenheden (+ 6,4%) blijft Italië de grootste Europese motorfietsmarkt, gevolgd door Frankrijk (132.950 motorfietsen, + 2,4%), Duitsland (126.592 motorfietsen, 11,7%), Spanje (105.184 motorfietsen, -8,5%) en het Verenigd Koninkrijk (80.222 motorfietsen, -15,4%).

De grootste bromfietsmarkt in Europa was de Franse (73.646 eenheden, + 7,2%), gevolgd door Nederland (58.672 eenheden, + 5,9%), Duitsland (22.742 eenheden, -9.2%), Polen (20.550 eenheden, -4.1%) en Italië (19.823 eenheden, -0.3%).

De inschrijvingen van elektrische voertuigen in Europe stijgen echter met 7,1%.
De gecombineerde inschrijvingen van elektrische bromfietsen, motorfietsen en quadricycles bereikte in de eerste 9 maanden van 2017 23.695 eenheden. Dit is een toename van 7,1% ten opzichte van dezelfde periode van 2016.
In Frankrijk met een totaal van 7.231, gevolgd door Nederland (4,421 eenheden), België (4.165 eenheden), Spanje (2.501 eenheden) en Italië (1.454 eenheden).

In januari 2001 werden in totaal 3,121 elektrische motorfietsen geregistreerd (-13,4%).
De grootste Europese markten voor elektrische motorfietsen waren: Frankrijk (892, + 4%), Spanje (808, + 51,9%) Duitsland (405, -32,3%) en Oostenrijk (691, -60,5%).

De inschrijvingen van elektrische bromfietsen hebben 18.234 eenheden bereikt (+ 60,8% ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2016).
De grootste Europese markten voor bromfietsen waren: Frankrijk (5502 eenheden, + 93,6%), Nederland (4244 eenheden, -16,3%), België (3630 eenheden, + 293%), Spanje (1578 eenheden, + 161%) en Oostenrijk 876 eenheden, + 73,8%).

Citaat
In reactie op de laatste cijfers zei Antonio Perlot, secretaris-generaal van ACEM :
“Voertuigregistraties in Europa zijn in de eerste 9 maanden van 2017 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode van 2016. Maar als we kijken naar het verleden, dan zijn de bromfietsen en motoren sinds 2006 met 30,3 miljoen eenheden gestegen tot 35,3 miljoen eenheden in 2015”.

“De redenen voor deze gestage groei zijn bekend. Motorfietsen en bromfietsen zijn ideaal voor pendelen, met name in steden met druk wegenverkeer, en zijn makkelijker om te parkeren, wat natuurlijk veel tijd bespaart. Ook verbruiken ze minder brandstof en zijn ze betaalbaarder dan andere vervoersmiddelen. Deze intrinsieke voordelen zullen er nog een aantal jaren zijn, en daarom verwachten we dat het aantal aangedreven tweewielers in Europa verder zal toenemen ”

“Verder tonen onze laatste registratiecijfers een toename van het aantal motorfietsen dat voor recreatieve doeleinden wordt gebruikt in Europa. De tweewielers worden voornamelijk gekocht voor het plezier om zelf te rijden, hoewel ze ook vaak gebruikt worden voor woon-werk verkeer”.

“Ook zijn er mogelijkheden om de verkoop uit Europa te verhogen. Ongeveer 80% van alle motorfietsen en bromfietsen in de wereld worden gebruikt in Aziatische landen, die een enorm marktpotentieel voor onze industrie bieden. Veel van deze landen hebben echter een zeer restrictief handelsbeleid, dat de Europese bedrijven schaadt, zoals de Europese Commissie heeft aangegeven in haar recente GEAR 2030-rapport “.

“Onze sector blijft in de toekomst investeren in nieuwe technologieën en meerdere bedrijven werken reeds samen op het gebied van aangesloten voertuigen via het Connected Motorcycle Consortium. In de komende jaren zullen klanten steeds meer nieuwe motorfietsen zien met geavanceerde en innovatieve eigenschappen”.

 

Bron, ACEM persbericht 26-10-2017.