Home > FEBIAC-nieuws > Lichte groei verkoop motoren en scooters

Lichte groei verkoop motoren en scooters

In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in vergelijking met dezelfde periode in 2018 licht gestegen met 1,5% tot 15.482 eenheden. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie). Bij de bromfietsen (klasse A en B) is er sprake van een stijging van 48,8%, mede door de groei bij de e-pedelecs.

In de periode januari tot en met juni 2019 zijn er in ons land 15.482 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Dat zijn er 234 méér dan in dezelfde periode vorig jaar en dat komt neer op een stijging met 1,5%. Dat percentage ligt onder de evolutie van de laatst jaren. In juni 2019 daalde het aantal inschrijvingen met 10%. In de maanden daarvoor was er steeds sprake van een stijging. Wat de oorzaak van die daling in juni betreft, tast men voorlopig in het duister. Wellicht door de weersomstandigheden. Bij het begin van de maand heeft het nog veel geregend, tijdens de 2e helft van de maand was het plots heel warm.

Er zijn grote verschillen in de evolutie van de inschrijvingen per provincie. Er  is een grote stijging in de provincie Luik (plus 14,3%) en een grote daling in de provincie Luxemburg (min 13,9%). In Antwerpen, Vlaams- en Waals, Oost-Vlaanderen, Luik en Namen is er een stijging die op die van Namen na boven het nationaal gemiddelde ligt. Dat zijn ook allemaal provincies met een grote verkeersdruk. De motor en scooter zijn daar een alternatieve mobiliteitsoplossing. In Brussel Hoofdstedelijk Gewest, West-Vlaanderen, Henegouwen, Limburg en Luxemburg is er een daling genoteerd.

Ook qua cilinderinhoud zijn er duidelijke verschillen: in de categorie tot 125 cc (waarmee onder voorwaarden ook met een rijbewijs B gereden mag worden) is er een status quo. In de categorieën 126 cc tot 250 cc en plus 1000 cc is er een achteruitgang. Maar in de andere categorieën (251 tot 500 cc, 501 tot 750 cc en 751 tot 1000 cc) is er een stijging die uitkomt boven het nationale gemiddelde.

Populair
De populairste segmenten in de motormarkt zijn de basic/roadster motoren en de scooters met een aandeel van ieder 24,5% en de trail-motoren (reisenduro’s) met een aandeel van 18,7%. Die drie kennen ook een groei. Samen zijn ze goed voor tweederde van de nieuwe inschrijvingen. Dergelijke gemotoriseerde tweewielers worden ook veelvuldig voor woon-werkverkeer gebruikt.

Die motoren en scooters scoren ook goed in de top tien van de meest ingeschreven modellen. BMW neemt daar met de reisenduro’s R1250 GS en R1250 GS Adventure de eerste en derde plaats in met 539 en 450 eenheden. De scooters van Piaggio, de Vespa GTS 300 en  de Vespa GTS 125, zijn tweede en vierde met respectievelijk 474 en 370 stuks.

BMW is ook het merk met het grootste aantal nieuw ingeschreven motoren en scooters. Het Duitse merk komt aan een marktaandeel van 14,5% en tekent een groei op van 9,7%. Honda neemt de tweede positie in met een aandeel van 12,4% (een groei van 22,5%) voor Yamaha dat een aandeel heeft van 12% (en 6% achteruit ging). Ook hier zijn er in de top tien grote verschillen. Naast Honda is eveneens Kawasaki een grote groeier. Harley-Davidson, Triumph en Suzuki moeten terrein prijsgeven.

Bromfietsen
De bromfietsmarkt is er één met twee snelheden. In de klasse A (tot 25 kilometer per uur) is er een lichte daling van 7,5%. Maar de toppers doen het daarentegen goed tot zeer goed: marktleider SYM gaat 26,4% vooruit en GTS-scooters groeit met 75,5%. Bij de klasse B (tot 45 kilometer per uur) is de invloed van de e-pedelec te merken. De snelle elektrische fietsen moeten als bromfiets klasse B ingeschreven worden en de groeicijfers voor die merken zijn enorm. Het aantal nieuwe inschrijvingen van klassieke bromfietsen met verbrandingsmotoren in de top 5 groeit licht. Het totaal aantal ingeschreven klasse B-voertuigen steeg in de eerste zes maanden met 83,7%. Gecombineerd gaat de markt van de bromfietsen er met 48,8% op vooruit.

Bron: FEBIAC, 10 juli 2019.