Home > FEMA-nieuws > Kan het kiezen van motorkledij makkelijker?

Kan het kiezen van motorkledij makkelijker?

Het kiezen van een aangepaste motoruitrusting is niet altijd even gemakkelijk, en alle informatie hierover is dan ook meer dan welkom. Wim Taal van FEMA onderzoekt waar we naar moeten zoeken en tegelijkertijd vraagt hij zich af of het nieuwe Australische beoordelingssysteem voor motorkleding ook in Europa weleens zou kunnen werken.

Het klinkt wellicht bekend in de oren: u loopt een motorzaak binnen op zoek naar het perfecte motorpak, maar de winkelbediende brengt u in de war met labels, CE-markeringen, normen en informatie over impactbescherming, dubbel gestikte naden en slijtage testen. Een beetje verdwaast en verward verlaat u eindelijk de winkel met een dure, gloednieuwe outfit. Misschien niet de meest coole look, maar tenminste goed beschermd, toch?

Geen bescherming
Eens thuis wordt er begonnen met het lezen van alle brochures en het bekijken van alle labels die bij de motorkleding horen. Langzamerhand komt het besef dat de perfect aangekochte motorkledij, niet echt de veilige uitrusting is die u in gedachte had. Een betere kijk op de labels in de jas en broek vertellen dat niet de volledige outfit CE-getest en goedgekeurd is, alleen de ingenaaide impactbeschermers … Dus in theorie zou u bij een valpartij, over het asfalt glijden, de (niet geteste of goedgekeurde) naden van de broek zouden kunnen loskomen met als gevolg dat de impactbeschermers binnen enkele seconden lossen, dus weg bescherming.

Niet verplicht
De aangekochte motoruitrusting is niet wat de Europese regelgeving beschrijft als persoonlijke beschermingsmiddelen (PPE), omdat dit zou betekenen dat het hele kledingstuk CE-gekeurd en goedgekeurd had moeten zijn. Nee, alleen de impactbeschermers zijn getest volgens de CE-normen. Overigens: PBM-voorschriften gaan over normen voor motorkleding, niet over het verplicht maken van beschermende kleding op de motor. Op nationaal niveau kunnen overheden echter hun eigen regels opstellen, zoals in Frankrijk, waar het wettelijk verplicht is om CE-goedgekeurde handschoenen te dragen tijdens het rijden.

Nieuwe wetgeving
Dus ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het labelen tot nu toe niet altijd geholpen heeft om de juiste, veilige uitrusting te kiezen. Op 21 april 2018 is nieuwe Europese wetgeving van kracht geworden die het kopen van de juiste motorkleding een stuk eenvoudiger zou moeten maken. Maar is dat ook zo? Met de nieuwe wetgeving, zouden in principe alle nieuwe beschermende motorkleding bij de plaatselijke dealer, goedgekeurd en geclassificeerd moeten zijn als persoonlijke beschermingsmiddelen. Dat lijkt een verbetering, want in wezen is de hele motoruitrusting goedgekeurd en niet alleen de beschermers.

Comfort
Maar uiteraard is niet alle motorkleding even goed, ondanks het doorstaan van de juiste (minimum) test, goedgekeurd wordt en geclassificeerd is als persoonlijke beschermingsmiddelen. Sommige fabrikanten gaan verder dan de minimumnormen en bieden een hogere bescherming. Deze hogere kwaliteit verschijnt niet noodzakelijkerwijs op het etiket in het kledingstuk. En vergeet niet: het kiezen van het juiste kledingstuk gaat over meer dan alleen kijken naar de minimumvereisten. Goedgekeurd worden volgens de normen van PBM zegt niets over het comfort van de uitrusting of dat het geschikt is voor slecht weer- en rijomstandigheden.

Consumenteninformatie
In Australië en Nieuw-Zeeland hebben ze onlangs voor een andere aanpak gekozen: een consortium van overheidsinstanties, particuliere organisaties en motorfietsbelangen kwamen met MotoCAP of het Motorcycle Clothing Assessment Program.
MotoCAP is een consumenteninformatieprogramma dat is gestart in september 2018 en ontworpen is om motorrijders te voorzien van wetenschappelijk onderbouwde informatie over de relatieve bescherming en het comfort van een reeks motorfiets beschermende jassen, broeken en handschoenen die verkrijgbaar zijn in Australië en Nieuw-Zeeland. MotoCAP test de materialen en constructie van kledingstukken op de drie belangrijkste factoren die nodig zijn om een rijder te beschermen tegen letsel: schuringsweerstand, naadsterkte en impact energieabsorptie. De comfortclassificatie van MotoCAP is gebaseerd op hoe effectief een kledingstuk het zweten toelaat om het lichaam te verlaten. Hoewel de voornaamste focus van comfortbeoordelingen de geschiktheid van het kledingstuk voor gebruik in een warme omgeving is, is ademend vermogen ook belangrijk in koude omgevingen.

Sterscoores
Ofschoon niet alle motorkleding reeds door MotoCAP is getest, lijkt het voor motorrijders een stuk gemakkelijker geworden om objectieve informatie te vinden over motorjassen, -broeken en -handschoenen. Alhoewel de huidige Europese normen een eenvoudig goed- of afgekeurd criteria gebruiken, gebruikt MotoCAP de feitelijke testscores om sterbeoordelingen te schalen, zodat consumenten een weloverwogen beslissing kunnen nemen door vergelijkbare producten te vergelijken op basis van hun relatieve prestaties. MotoCAP heeft een website waar op een eenvoudige manier gezocht kan worden naar kledingstukken op basis van geslacht, rijstijl, keuze aan materiaal (leer of textiel) en naar de resultaten op zowel veiligheid als comfort.

Bent u van mening dat beoordelingssysteem voor motorkledij uit Australië en Nieuw-Zeeland ook voor Europa een goed idee zou zijn, klik hier dan hier : FEMA

 

Wim Taal, 5 maart 2019.
Onderzoeksbronnen: www.bennetts.co.uk en www.motocap.com.au