Home > FEBIAC-nieuws > Inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters blijven stijgen

Inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters blijven stijgen

In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal inschrijvingen van motoren en scooters (inclusief quads en driewielers) met 7,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Bij de bromfietsen was er sprake van een stijging van 12,5%. Vooral ‘mobiliteits’-merken en -modellen scoren goed. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie.

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters gaan nog altijd in stijgende lijn na een jaar (2017) waarin er sprake was van een daling. In de periode van januari tot en met juni van dit jaar noteerde men een stijging van bijna 8% in vergelijking met de periode januari-juni 2017. Dit jaar werden er tot juli 15.248 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. De eerste zes maanden zijn doorgaans goed voor tweederde van het jaarcijfer. De verwachting is dat eind 2018 ruim 22.000 nieuwe motoren en scooters ingeschreven zullen zijn.

In de cijfers zijn eveneens de gegevens opgenomen van driewielers en quads (die krijgen immers ook een ‘motorfiets-plaat’).  In die segmenten is er sprake van een lichte daling. Als men derhalve enkel de nieuwe inschrijvingen van motorfietsen en scooters telt, dan is er sprake van een groei van 8,5%. De inschrijvingen van bromfietsen (klasse A en B) kennen ook een stijging. Die bedraagt 12,5%. Voor de ‘gemotoriseerde tweewielers’ (scooters, motorfietsen en brommers) komt de groei in de eerste zes maanden van dit jaar daarmee uit op 10%.

Mobiliteit
Een deel van de verklaring is dat 2017 geen normaal jaar was door de invoering van de Euro4-norm voor motoren en scooters. Dat maakte dat een deel van de inschrijvingen van Euro3-modellen al in 2016 gedaan werden, zodat ze toch nog in 2017 verkocht konden worden. Van zo’n scheeftrekking is nu geen sprake meer. Een andere verklaring voor de groei is het feit dat de motor en scooter meer ingezet worden als mobiliteitsoplossing. De grootste groei wordt bijvoorbeeld genoteerd in de provincie Antwerpen: +13%.

Dat de gemotoriseerde tweewieler een mobiliteitsoplossing is, blijkt ook uit de top tien van de meest ingeschreven modellen. Het gaat daarbij vooral om praktische gemotoriseerde tweewielers: scooters, basic motoren en reisenduro’s (die ook veel ingezet worden in woon-werkverkeer over langere afstanden). Daarnaast is en blijft de motor ook voor veel mensen een vrije tijdsobject. In de huidige economisch gunstigere tijden kan er dan geld vrijgemaakt worden voor ‘leuke dingen in het leven’. Dat verklaart de goede prestatie van Harley-Davidson, dat 23,7% groeit. Harley’s worden minder ingezet voor woon-werkverkeer.

Marktleider is BMW met een aandeel van 13,4% gevolgd door Yamaha (11,7%), Honda (10,2%), Kawasaki (8,3%) en Piaggio/Vespa (8%). Naast Harley-Davidson zijn Yamaha, KTM en Suzuki sterke groeiers in de top tien (respectievelijk +19,6%, +27% en +25,2%). De top tien is goed voor driekwart van de nieuwe inschrijvingen.

Uitersten
De grootste segmenten qua cilinderinhoud zitten in de uitersten: minder dan 125 cc (27,1%) en meer dan 1000 cc (26,9%). De 125 cc scooters en motoren kunnen ook bestuurd worden door houders van het rijbewijs B, die minstens twee jaar dat rijbewijs hebben. Bij de gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc kennen de scooters een lichte achteruitgang met 6,1%. Daar staat tegenover dat er een sterke groei is bij de 125 cc motorfietsen (+28%). Vooral de 125 cc neoretro-motoren (motoren met de techniek van vandaag en de looks van gisteren) doen het goed. De achteruitgang bij de 125 cc scooters wordt bijna volledig gecompenseerd door de stijging van het aantal inschrijvingen van de scooters met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. Worden alle scooters bij elkaar geteld dan hebben die een marktaandeel van 24,2% (-1,8% ten opzichte van 2017).

Bromfietsen
Ook bij de bromfietsen (klasse A en B) is er een positieve evolutie in het aantal inschrijvingen. In de eerste zes maanden van 2018 was er sprake van een vooruitgang van 12,5% vergeleken met dezelfde periode in 2017. In totaal zijn er dit jaar al 9.490 inschrijvingen van nieuwe bromfietsen. Die groei van dat segment zit vooral in de klasse B (bromfietsen met een maximum snelheid van 45 km/uur): plus 25,9%. In de klasse A was er een lichte achteruitgang van 3,8%. Wellicht is dat een effect van de populariteit van de fiets met elektrische ondersteuning. In aanschaf is zo’n fiets goedkoper dan een bromfiets. Bovendien lopen er in die markt ook veel prijspromoties. Bij de bromfietsen klasse B is een deel van de groei toe te wijzen aan de ‘speed pedelec’, de snelle elektronische fiets.

Die elektrische fiets wordt bij de inschrijvingen tot die categorie van bromfietsen gerekend (ze behalen dezelfde topsnelheden), hoewel het eigenlijk verschillende vervoersmiddelen zijn. FEBIAC wijst in dit kader ook op een schemergebied in de wetgeving: bromfietsers, zowel van klasse A als van klasse B, zijn verplicht om een goedgekeurde motorhelm te dragen. Voor een elektrische fiets tot 25km/u is die verplichting er niet, al wordt het dragen van een fietshelm wel aangeraden. Voor de speedpedelecs tot 45km/u is er wel een helmverplichting, maar een fietshelm die de slapen beschermd volstaat. Zo ontstond in de wetgeving een heel andere helmplicht voor bromfietsen en speedpedelecs, waardoor de gebruikers van bromfietsen worden benadeeld.

 

Bron : persbericht FEBIAC 12 juli 2018.
Foto : Lumen Photos/Shutterstock.com.