Home > FEBIAC-nieuws > Inschrijvingen motoren en scooters: lichte vooruitgang

Inschrijvingen motoren en scooters: lichte vooruitgang

In de periode januari – september 2019 is het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in ons land met 1,6% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2018. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 22.035 nieuwe gemotoriseerde tweewielers ingeschreven. Intussen is het totaal aantal ingeschreven motoren en scooters in het Belgische voertuigenpark gestegen tot 499.100. Bij de bromfietsen is er een sterke stijging (+ 36%) mede veroorzaakt door de snelle elektrische fietsen.

De maandelijkse inschrijvingen van motoren en scooters vertonen dit jaar een grillig verloop: maanden met stijging worden afgewisseld door maanden met een daling. De oorzaken worden onder meer gezocht in de weersomstandigheden: slecht weer en – vreemd genoeg – te goed weer (de hittegolven van juli). Maar met een totaal van 22.035 nieuw ingeschreven motoren en scooters in de eerste negen maanden van dit jaar is er toch een kleine stijging van 1,6% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018. In de toptien van de merken neemt BMW de eerste plaats in gevolgd door Yamaha, Honda, Kawasaki en Piaggio (Vespa). Bij de merken is er geen eenduidige ontwikkeling: het ene kent een sterke stijging, terwijl het andere in de min gaat. Veel heeft te maken met het op de markt komen van nieuwe modellen (zoals bij BMW) en met interessante commerciële acties (zoals bij Kawasaki).

Regionale verschillen
Regionaal is er eveneens geen gelijke ontwikkeling. In Brussel hoofdstad en de provincies West-Vlaanderen, Luik en Luxemburg is er sprake van een (soms sterke) daling. In Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant, Namen en Oost-Vlaanderen is er een sInschrijvingen per provincietijging terwijl het aantal inschrijvingen in Henegouwen nagenoeg status quo is. Opvallend is wel dat juist in de provincies met veel verkeersproblemen op de snelwegen de groei boven het nationaal gemiddelde ligt. Antwerpen is ook de provincie met het grootste aandeel in de nieuwe inschrijvingen (16,5%) met Oost-Vlaanderen op de tweede plaats (13,3%) en Vlaams-Brabant als derde (11,4%). In die provincies is de gemotoriseerde tweewieler een middel om sneller door de dichtslibbende verkeersstroom te geraken.

Praktische motoren en scooters
Ook uit het overzicht van de inschrijvingen per categorie blijkt dat ‘praktische’ motoren en scooters het goed doen. Scooters zijn met 5.640 eenheden goed voor iets meer dan een kwart van de inschrijvingen. De basic/roadster (ook wel naked of semi-naked bikes genoemd) komen aan 23,8% en kennen een stijging van 5,8%. Trail-motoren (reisenduro’s met een breed stuur, een rechte zithouding en goed zicht op de weg) hebben een aandeel van 17,5%. Het aantal inschrijvingen ervan stijg met 10,9%. Die drie categorieën komen samen op een aandeel van 67% van het totaal. Het zijn ook modellen uit die segmenten die veel voorkomen in het woon-werkverkeer. In de toptien van de meest ingeschreven modellen zijn de gemotoriseerde tweewielers uit die categorieën eveneens dominant met vier scooters, drie trailmotoren en twee basic/roadsters.

Naar het half miljoen
Inmiddels zijn er in ons land bijna een half miljoen motoren en scooters ingeschreven. Cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau, wijzen uit dat er op 1 augustus 499.110 motoren en scooters in het Belgische voertuigenpark waren. Op tien jaar tijd zijn er bijna 100.000 gemotoriseerde tweewielers bijgekomen (in 2009 werd de kaap van 400.000 genomen). Er is welk sprake van een veroudering van het park: ongeveer 60% van de ingeschreven motoren en scooters is tien jaar of ouder.

Groei bij de brommers
De evolutie bij de bromfietsen is zeer positief. De klasse A (topsnelheid tot 25 km/uur) en de klasse B (topsnelheid tot 45 km/uur) komen samen op een totaal van 22.642 eenheden. Dat is 36% meer dan in dezelfde periode van 2018. De klasse B stijgt spectaculair met 57%. Dat is toe te schrijven aan de populariteit van de speed pedelecs, de elektrische fietsen die als ze sneller gaan dan 25 kilometer per uur als bromfiets ingeschreven moeten worden. Maar de ‘klassieke’ bromfietsmerken als SYM en Piaggio houden stand en kennen een lichte groei. Het aantal in de klasse A daalt licht met 4,2%, maar de gevestigde merken (met verbrandingsmotoren) behouden of versterken hun positie in de top vijf.

Bron: FEBIAC, 11 oktober 2019.