Home > FEBIAC-nieuws > In 2019 lichte groei in markt van motoren en scooters

In 2019 lichte groei in markt van motoren en scooters

Het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters is in 2019 ten opzichte van 2018 met bijna 1% gestegen tot 24.930. Marktleider is BMW, voor de Japanse fabrikanten Yamaha, Honda en Kawasaki. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie). De inschrijvingen van motoren, scooters en trikes zijn in 2019 met een stijging van 0,9% licht hoger uitgevallen dan in 2018. De evolutie van de inschrijvingen per maand was fluctuerend: in de ene maand was er sprake van daling, in de andere was er weer groei. De oorzaak daarvoor moet gezocht worden in extreme weersomstandigheden: in koude periodes én in maanden met hittegolven daalde het aantal inschrijvingen ten opzichte van het jaar ervoor. In de maanden met een normaal weerbeeld pikten de inschrijvingen weer op. Die evolutie is overigens niet typisch Belgisch. Ook in onze buurlanden werd die ontwikkeling vastgesteld.

Top tien
BMW stond vorig jaar op nummer één in de ranglijst van de inschrijvingen. BMW groeide met 7,6% naar 3.304 nieuwe inschrijvingen, goed voor een marktaandeel van 13,3%. Yamaha nam de tweede plaats in met 3.081 nieuwe inschrijvingen (-0,8%), gevolgd door Honda (2.961, +9,1%) en Kawasaki (2.191,
+19,7%). Piaggio (met de merken Vespa en Piaggio) is de leidende scooterfabrikant in ons land. Het Italiaanse bedrijf kwam tot 2.040 eenheden (-10% ten opzichte van 2018) en haalde daarmee een marktaandeel van 8,2%. KTM groeide met 1,7% tot 1.541 eenheden en verdrong daarmee Harley-Davidson van de zesde plaats. Harley moest 11,4% prijsgeven en zakte naar de zevende positie. SYM, Triumph en Suzuki vervolledigden de top-tien. Zij moesten wel een achteruitgang incasseren (-3,9%, respectievelijk -9,8% en -17,5%).
Bij de bromfietsen was er in 2019 sprake van een groei van 28%, vooral door het toegenomen aanbod van de snelle e-pedelecs die in de categorie van de bromfietsen klasse B (met een topsnelheid van 45 km/uur) vallen. De klasse B kende een groei van 42%. De klasse A ging licht achteruit (-2,7%).

Modellen
BMW heeft de toppositie te danken aan de populariteit van de R1250GS-modellen. Het ‘standaard’-model en de Adventure-uitvoering nemen in de top-tien van modellen de tweede en de derde plaats in achter de Vespa GTS30-scooter. Die GS-modellen staan al jaren hoog in de ranglijst van de meest ingeschreven modellen. Niet alleen bij BMW doen die trailmotoren (ook reisenduro’s genoemd) het goed. Bij merken als Ducati, Yamaha, Kawasaki en Moto Guzzi behoren die eveneens tot de meest ingeschreven modellen. Bij de top-tien modellen zijn er drie van dergelijke motoren.
De populariteit van die modellen is te verklaren door de brede inzetbaarheid ervan. Het zijn comfortabele motoren waarop je rechtop zit en waardoor je zo een goed overzicht hebt op de rest van het verkeer. Ze worden niet alleen veel gebruikt voor korte en lange reizen maar zijn ook populair bij de ‘woon-werk-rijders’. De categorie ging er in 2019 ook flink op vooruit: plus 13,4%. Met een marktaandeel van 17,5% is het de tweede grootste categorie na de basic/roadsters die een aandeel hebben van 23,2%. De derde grootste categorie is die van de scooters tot 125 cc (die ook met een rijbewijs-B gereden mogen worden). Het aandeel ervan is 17%. De scooters met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc komen op een aandeel van 8,8%. De gehele scooter-categorie is dus goed voor 25,8% van alle inschrijvingen. Naast die adventure-motoren worden scooters en basic/roadsters ook veel gebruikt in woon-werkverkeer.

Regionaal
Wordt er gekeken naar de regionale evolutie van het aantal inschrijvingen dan valt de groei ervan op in Vlaams- en Waals-Brabant en Oost-Vlaanderen. Dat zijn provincies met een grote verkeersdruk. De motor en scooter zijn daar mobiliteitsoplossingen. In Antwerpen is er sprake van een status quo en Brussel Hoofdstedelijk Gewest is de lichte daling.
FEBIAC wijst er met het oog op het Auto-, Motor- en Mobiliteitssalon ook op dat voor een groot aantal gebruikers de motor of scooter een vervoersmiddel is waarvan de reistijd voorspelbaar is. Daarnaast blijven de gemotoriseerde tweewielers populaire vrijetijdsproducten.

Wereldprimeurs op het Salon
De positieve trend van de afgelopen jaren in de inschrijvingen van motoren en scooters is ook merkbaar in het komende Auto-, Motor- en Mobiliteitssalon. Net als de twee voorgaande jaren hebben de motoren en scooters een plaats gekregen in de paleizen 8 en 9, direct aan de hoofdingang van het Heizelcomplex. “De centrale plaats die de tweewielers toegekend krijgen, is een erkenning voor de branche én meteen ook de garantie dat elke salonbezoeker dit fascinerende universum kan ontdekken,” aldus FEBIAC.
Tijdens het salon zullen er op het gebied van gemotoriseerde tweewielers ook zes wereldpremières te zien zijn: de Mash X-Ride 659, de Hyosung Aquila GV300 S Bobber, de elektrische scooter Kumpan 1954 Ri ‘Dynamic’, twee speciale edities van de Triumph Tiger adventure-motor (de Tiger 1200 Desert en de Tiger 1200 Alpine) en het Alpinestars Tech-R5 airbag-vest.

Nieuw voordeel voor beginnende motorrijders
Nieuw op de website van Start2Ride, vanaf het Auto-Moto-Mobility-Salon 2020, is een extra korting voor beginnende motorrijders op kledij en accessoires. Helemaal van nul beginnen met motorrijden is niet gratis. Naast de korting van € 50 voor de praktijkopleiding breidt Start2Ride haar voordelen uit met bijkomende kortingen voor wie nog geen motoruitrusting heeft. Hiervoor werken we samen met Bike Design, EKO Motorwear, Joma Moto, RAD en Richa. Je kan een korting krijgen op helmen, handschoenen, motorbroeken en -vesten, sloten, …

Meer info: Start2ride.be

Bron: persbericht FEBIAC, 9 januari 2020.