Home > FEBIAC-nieuws > Hulpdiensten: motor raakt op plaatsen waar auto niet komt

Hulpdiensten: motor raakt op plaatsen waar auto niet komt

In het buitenland worden geregeld/systematisch motoren ingezet door hulpdiensten (ambulance, brandweer…) onder andere als ‘first responder’. In ons land zijn er enkele waarvan de assistentie onder meer door organisatoren van (sport-) evenementen gevraagd wordt. FEBIAC, de Automobiel- en tweewielerfederatie in België en Luxemburg, bekeek welke ‘motorhulpdiensten’ er bij ons aangeboden worden.

FEBIAC heeft al vaker gewezen op de voordelen van motoren en scooters als het om mobiliteit gaat. Met een motor of scooter kun je immers vlotter door het drukke stadsverkeer en langs de files. Bovendien: hoe meer automobilisten overschakelen op de gemotoriseerde tweewieler hoe lager de verkeersdruk wordt. Logisch ook dat bedrijven en instellingen waar het om een snelle reactie gaat (verkeersongevallen, brand….) motoren inzetten om snel  bij de plaats van een incident te komen.

Motorambulances zijn daar een voorbeeld van. In Wervik heeft verpleegkundige Bernard Geldolf een motorambulance (Medi-Moto) voor evenementen, zoals wieler- en loopwedstrijden. Hij heeft de laatst twee jaar al bij zo’n zeventig evenementen zijn diensten verleend, zoals de Kerstloop in Brugge. “We nemen met die motor weinig plaats in en we raken overal bij,” zegt hij. “In Brugge komen zo’n 5.000 lopers en we hebben daar al enkele interventies moeten doen. Als het nodig is, kunnen we met de motor zelfs van trappen afrijden.”

First responder
In het buitenland (onder andere Australië, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) zijn motorambulances als ‘rapid response vehicles’ al meer in gebruik. In ons land is het nog eerder uitzonderlijk. Niet dat men in ons land de mogelijkheden ervan niet ziet. De wetgeving sluit het gebruik van motorfietsen in medische hulpverlening ook niet uit. Maar obstakels om motorfietsen méér in te zetten zijn de beschikbaarheid van voldoende kandidaten die bekwaam moeten zijn om met een motor te rijden én ook de skills op het terrein moeten hebben.

In principe zijn er drie soorten ambulances: de ‘gewone’ (voor patiëntenvervoer), die van het PIT (paramedisch interventieteam) en die van de MUG (Mobiele Urgentiegroep met een spoedarts). Een MUG is momenteel de groep die – uitgerust met snelle wagens – het eerste ter plaatse is, nog voor er een ambulance kan zijn. Een motorambulance zou ook ingezet kunnen worden bij de PIT- en MUG-diensten.  Bij de FOD Volksgezondheid meldt men dat er “….in één zone effectief gebruik wordt gemaakt van een brom- of motorfiets: de Diamantwijk in Antwerpen. Door de beveiligingsmaatregelen in die wijk, zijn sommige plekken zeer moeilijk of niet snel genoeg te bereiken met een MUG of ambulance. De door ons erkende dienst ‘Hatzoloh’ gebruikt daarom een tweewieler met een first responder die eerste hulp toedient in afwachting van de andere voertuigen.”

Bloedstalen
Motoren worden ook ingezet voor het vervoer van bloedstalen in het kader van orgaantransplantaties. Control Logistics doet dat sinds 2013 en heeft momenteel zeven motoren in bedrijf, voornamelijk in de periode februari-maart tot en met september. “Als je kijkt naar het fileprobleem in België weet je waarom we motoren inzetten,” zegt men daar. “Probeer maar eens om Gent naar Leuven te rijden om 17.00 uur… Dan is de motor ideaal.”

Bij openbaar vervoersbedrijf De Lijn gebruiken controleurs in Antwerpen en Gent scooters om hun werk te doen. Beide steden hebben een uitgebreid tramnet en de verkeersdensiteit daar maakt de inzet van scooters interessant om snel bij incidenten op het net te raken. De Lijn gebruikt de scooters in die twee steden ook bij grote evenementen.

File-consultant
Daarnaast kan de motor nog voor ander zaken gebruikt worden zoals bij branden en zelfs bij files. In Nederland zijn er brandweerkorpsen die een motor met blussysteem ter beschikking hebben om uit te rukken naar kleinere incidenten. De motorrijder kan ook fungeren als verkenner en dan bepalen hoeveel slagkracht er nodig is om een incident aan te pakken.
In Duitsland heeft de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) al meer dan dertig jaar ‘Stauberater’ (file-consultants) op motoren. In de vakantieperiode zet de ADAC 15 motorrijders in die autobestuurders in files informatie geven over de lengte van de file en hen vertellen of het de moeite is om een andere weg te zoeken. Zij helpen de verkeerspolitie ook bij ongevallen (het afzetten van de plaats van het incident en het zich bekommeren om de niet gewonde betrokkenen).

En ten slotte: tv-zenders doen al jaren een beroep op motorrijders met de cameramensen als passagier om bij wielerwedstrijden de actie zo close mogelijk in beeld te brengen voor de kijkers thuis.
Kortom, overal waar snel ter plaatse komen van (levens)belang is, is het inzetten van motorfietsen zeker het overwegen waard.

 

Persbericht, FEBIAC 15-11-2017.