Home > FEMA-nieuws > Het Europees Parlement stemt voor nieuwe veiligheidstechnologieën in voertuigen

Het Europees Parlement stemt voor nieuwe veiligheidstechnologieën in voertuigen

Kwetsbare weggebruikers, zoals motorrijders, fietsers en voetgangers, zullen beter worden beschermd doornieuwe veiligheidsvoorzieningen zoals intelligente snelheidsassistentie en het geavanceerd noodremsysteem dat vanaf mei 2022 in nieuwe voertuigen moet worden geïnstalleerd.

Op dinsdag 16 april 2019 heeft het Europees Parlement over deze verordening gestemd, de zogezegde veiligheidsverordening. “Deze wet zal er voor zorgen om in de komende jaren duizenden levens te redden. Onze focus heeft altijd al op de veiligheid van weggebruikers gelegen, vooral de zwakke weggebruiker. De extra verplichte uitrusting voor auto’s, vrachtwagens en bussen zal helpen om het leven van mensen te redden “, zei Róża Thun (EPP, PL).

De geavanceerde systemen die in alle nieuwe voertuigen moeten worden gemonteerd, zijn: actieve ( of dynamische ) snelheidsregelaar; aansluitpunt voor een alcoholslot; vermoeidheidsherkenningssysteem en aandacht waarschuwing; geavanceerde waarschuwing wanneer de bestuurder wordt afgeleid; noodstopsignaal; achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren; en datarecorder (zwarte doos).

Het Intelligent Speed Assistance (ISA) -systeem zou volgens schattingen het aantal verkeersdoden op de Europese wegen met 20% kunnen verminderen. “ISA zal een bestuurder altijd feedback geven, gebaseerd op kaarten en verkeersborden, wanneer de snelheidslimiet wordt overschreden. We introduceren geen snelheidsbegrenzer, maar een intelligent systeem dat bestuurders volledig bewust maakt wanneer ze te snel rijden. Dit maakt het niet alleen veiliger voor iedereen, maar helpt ook snelheidsboetes te voorkomen. “, aldus Thun.

Voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen is het ook verplicht om een noodremsysteem te hebben (al verplicht voor vrachtwagens en bussen), evenals een rijstrook assistent. De meeste van deze technologieën en systemen worden vanaf mei 2022 verplicht voor nieuwe modellen en vanaf mei 2024 voor bestaande modellen.

Vrachtwagens en bussen moeten worden ontworpen en gebouwd om kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, zichtbaarder te maken voor de bestuurder (het zogenaamde ‘directe zicht’). Die voertuigen moeten worden uitgerust met geavanceerde functies om “de dode hoeken vooraan en aan de zijkant van de bestuurder zoveel mogelijk te verminderen”, zegt de tekst.
Directe-zichttechnologie moet worden toegepast op nieuwe modellen vanaf november 2025 en voor bestaande modellen vanaf november 2028. De nieuwe regels verbeteren ook de passieve veiligheidseisen, inclusief crashtests (voorkant en zijkant), evenals voorruiten om de ernst van verwondingen voor voetgangers en fietsers te verminderen.

FEMA-secretaris-generaal Dolf Willigers zei: “De algemene veiligheidsverordening zal veel betekenen voor kwetsbare weggebruikers, zoals motorrijders, dus we verwachten van de Raad van Ministers ook dat zij instemmen met de nieuwe regels. We zijn ook blij dat mevrouw Thun opnieuw uitlegt dat de EU geen snelheidsbegrenzers zal opleggen, alleen snelheidsbegeleidingssystemen. ”

De verordening, goedgekeurd door het Parlement met 578 voorstemmen voor, 30 tegenstemmen en 25 onthoudingen, zal nu ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Raad van ministers van de EU.

 

 Bron: FEMA 16 april 2019.