Home > FEMA-nieuws > Harley-Davidson Livewire

Harley-Davidson Livewire

Onder de naam Livewire is Harley-Davidson dit jaar bezig om reacties te verzamelen op zijn elektrische motorfiets. Elektrische motorfietsen zijn een deel van onze toekomst en een manier om motorrijden schoner te maken. FEMA secretaris-generaal Dolf Willigers was daarom gelukkig te worden uitgenodigd om op de Livewire te rijden en doet verslag.

Harley-Davidson heeft er wel werk van gemaakt. Als een rondreizend circus strijkt het bedrijf over de hele wereld neer met zijn Livewire experience. Nederland werd ook aangedaan, om precies te zijn de politie academie in Lelystad, beter bekend aks het “circuit Lelystad”. Een gelikte presentatie, nauwgezette controle van je rijbewijs de nodige toeters en bellen: nog voor je een meter hebt gereden ben je al onder de indruk. Nu was dit niet de eerste keer dat ik op een elektrische motor zat, maar dat was al weer een aantal jaren geleden en de ene elektrische motor is toch de andere niet. Qua uiterlijk lijkt de Livewire meer op een klassieke motorfiets dan de meeste andere elektrische motorfietsen. Hij is wat compacter dan we van Harley-Davidson gewend zijn. Met de beperkte actieradius, die elektrische motorfietsen nu eenmaal hebben, is dat stad meer zijn domein en daar komt zijn geringe formaat goed van pas.

Goed, na de hele registratieprocedure, een flink tijdje wachten, het aanhoren en –zien van de presentaties, eerst even droogrijden op de rollenbank en een uitgebreide instructie mochten we dan eindelijk achter de voorrijder aan de baan op. Dit ging in hoog tempo, zodat we de rijeigenschappen van de Livewire goed konden uittesten. Wat het meeste opvalt is het geluid. Veel mensen denken, dat elektrische motoren geluidloos zijn. Vergeet dat maar, elke elektrische motorfiets maakt geluid, al zijn er wel verschillen in het soort geluid en het volume. De Livewire hoor je echt wel aankomen, want met de snelheid loopt ook het volume aardig op tot een bijna angstaanjagend snerpend geluid. Harley Davidson vergelijkt het met dat van een straaljager. Zelf leg ik die associatie niet zo, wel die met een rumoerige metro. Je moet er even aan wennen, maar ik kan me voorstellen, dat de generatie na ons aan dit geluid net zo verslaafd kan raken als wij aan het geluid van een benzinegestookte Harley met aftermarket uitlaat, of aan het geluid van een racer, waar het niet eens zo heel ver vanaf staat. Het tweede dat opvalt is het ontbreken van een  koppelingshandel en versnellingspedaal. Net als de andere elektrische motorfietsen heeft de Lifewire maar een versnelling. Opmerkelijk hoe snel je daaraan gewend raakt overigens.

Het rijden zelf. Zoals eerder opgemerkt, de Livewire is een betrekkelijk kleine motor met een laag zwaartepunt. Dat, en een geometrie die gewoon klopt, geeft hem uitstekende rijeigenschappen. Na een eerste gewenning blijkt het een uitstekende gooi- en smijtmotor te zijn, die zich ook nog eens prima met de powerthrottle (van gashendel kun je hier nu eenmaal niet spreken) laat sturen. Een kwartiertje rijden op een oefencircuit geeft je natuurlijk nog geen goed beeld van de prestaties, maar de acceleratie is dik in orde, net als de remmen. Dat remmen is een combinatie van een sterke motorrem en enkele schijven voor en achter. Voor deze motor is dat ruim voldoende. Alles bij elkaar voelt het aan als een uitontwikkelde motor, klaar om in productie te gaan. Voldoende voor een brede glimlach bij het afstappen en bijgestelde meningen bij een enkele hardcore benzinerijder.

Dan blijft natuurlijk de vraag wanneer we deze motor op de markt mogen verwachten en waarom Harley-Davidson zoveel investeert en toch ook zijn nek uitsteekt met deze Livewire experience. Zelf houden ze vol, dat dit bedoeld is om ervaringen en feedback te krijgen. Je krijgt na afloop inderdaad het verzoek om een uitgebreide evaluatie in te vullen en zelfs iets voor de camera te vertellen. Tegelijk geven ze ook aan, dat er geen elektrische Harley-Davidson op de markt is te verwachten voor 2020. Als verklaring hiervoor wordt de nog te beperkte actieradius van de Livewire gegeven. Daar kan ik inkomen. Zonder een actieradius van 300 kilometers is het ding voor de meeste motorrijders domweg onbruikbaar. Anders dan bij een benzinemotor tank je hem niet even in een paar minuten vol, dus voor een beetje dagtocht of zoals in mijn geval een retourtje Brussel vanuit mijn woonplaats heb je wel wat meer actieradius nodig dan de pakweg 85 kilometers die je nu mag verwachten. Toch zou het me niet verbazen als we over een paar jaar een licht aangepaste versie van de Livewire in de showrooms zien verschijnen.

Door Dolf Willigers, FEMA secretaris-generaal