Home > FEBIAC-nieuws > FEBIAC vraagt kleinere nummerplaat voor e-fietsen én bromfietsen

FEBIAC vraagt kleinere nummerplaat voor e-fietsen én bromfietsen

FEBIAC (de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie) is voorstander
van  een kleiner model nummerplaat voor bromfietsen en snelle elektrische fietsen. Dat is beter praktisch toepasbaar, verhoogt de veiligheid en biedt ook meer duidelijkheid in het verkeer.

Snelle elektrische fietsen (rijwielen die harder kunnen dan 25 km/uur met een top van 45 km/uur) kwamen afgelopen dagen in het nieuws omdat ze als bromfiets ingeschreven moeten worden en dus ook voorzien moeten worden van een nummerplaat. Nieuwe bromfietsen (zowel van klasse A – tot 25 km/uur – als klasse B – tot 45 km/uur) moeten immers sinds april 2014 ingeschreven worden en een nummerplaat hebben, het resultaat van een Europese richtlijn. Die verplichting geldt ook voor tweedehandsbromfietsen die sinds mei 2014 van eigenaar zijn verwisseld. Vanaf december 2015 moet nu ook het bestaande park van bromfietsen ingeschreven worden. Daarvoor is een periode van één jaar uitgetrokken.

De brommernummerplaat valt met afmetingen van 14 bij 21 cm echter erg groot uit. En de e-fietsers bonden begin deze maand de kat de bel aan omdat ze die afmetingen voor een fiets buiten proporties vonden. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, zegt ook dat die grote plaat op elektrische fietsen problemen kan veroorzaken bij het passeren door andere verkeersdeelnemers (zeker op smalle fietspaden). Bij gestalde fietsen kunnen de platen voetgangers hinderen. Om nog niet te spreken over de moeilijkheid om een bordvan dergelijk formaat te bevestigen aan het spatbord of de pakdrager van de fiets.

Kleiner
Als reactie op de oprispingen van de e-fietsers heeft de FOD Mobiliteit nu laten weten dat er gewerkt wordt aan een speciale, smalle nummerplaat voor de snelle elektrische fietsen. FEBIAC pleit nu bij monde van Vancuyck voor een kleinere plaat voor de héle categorie van bromfietsen. Dat komt de duidelijkheid in het verkeer alleen maar ten goede. De huidige bromfietsplaat is nu even groot als die van een motorfiets. Dat kan voor verwarring zorgen want het enige verschil is de eerste letter van de letter-cijfer combinatie: S voor bromfietsen en scooters tot 45 km/uur , M voor motorfietsen en scooters (plus 45 km/uur). “Het argument voor die grote plaat was indertijd dat die beter visueel te spotten was door de ordediensten en de radar,” aldus Vancuyck. Het voordeel van de nummerplaat voor bromfietsen is dat de eigenaar op basis van de plaat te achterhalen zijn en niet meer door de politie ‘klemgereden’ moeten worden om vaststellingen te doen. Ook kunnen via de flitspalen te snelle brommers betrapt en opgespoord worden. Dat verhoogt de veiligheid op de weg.

Markt
Een voordeel van de inschrijvingen van bromfietsen is eveneens dat er een beter zicht komt op de marktontwikkeling. De bromfietsmarkt was sinds het begin van deze eeuw dalend, maar precieze cijfers daarover ontbraken. Men moest afgaan op leveringen aan de detailhandel, maar dat waren nog geen verkoopcijfers. In 2013 zouden er 9.200 bromfietsen (25 km/uur samen met 45 km/uur) uitgeleverd zijn. Cijfers van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen leren nu dat er in de eerste helft van dit jaar al méér dan 12.000 bromfietsen zijn ingeschreven. Desondanks is volgens Vancuyck de markt van bromfietsen moeilijk en wordt die nog moeilijker voor de klassieke spelers door de opkomst van de elektrische fietsen. “Enkel Piaggio heeft als bromfietsfabrikant nu een elektrische fiets in het aanbod. Het is jammer dat die e-fietsen niet binnen de traditionele bromfietsgroepen zitten maar eerder komen van nieuwe spelers of van fabrikanten van ‘klassieke’ fietsen. We vrezen daarom voor kannibalisatie van de bromfiets door de e-fiets. Mensen nemen omwille van het imago eerder een elektrische fiets en dat zal een verschuiving geven. Maar vooralsnog is een elektrische fiets een dure zaak. Jongeren zullen daarom nog altijd meer voor de bromfiets kiezen.”

Bromfietsenmarkt in cijfers
In de periode januari-november 2015 zijn er 4.966 bromfietsen 25 km/uur ingeschreven. November 2015 kende ten opzichte van november 2014 een stijging van 21,9%.

De top vijf 25 km/uur januari-november 2015:

Merk Aantal Aandeel
1 SYM 1.044 21%
2 Peugeot 803 16,2%
3 Kymco 746 15%
4 Neco 339 6,8%
5 Turbho 318 6,4%

In de categorie 45 km/uur noteerde DIV 7.300 nieuwe inschrijvingen in de periode januari-november 2015. Ten opzichte van november 2014 ging het aantal inschrijvingen er in november 2015 met 5,2% op vooruit.

De top vijf 45 km/uur januari-november 2015 :

Merk Aantal Aandeel
1 Piaggio 833 11,4%
2 SYM 764 10,5%
3 Peugeot 737 10,1%
4 Kymco 678 9,3%
5 Yamaha 510 7%

 

Bron : Febiac persbericht 10/12/2015.