Home > FEMA-nieuws > Europese motorrijders zeggen: ‘laat autobestuurders op een lichte motor rijden’.

Europese motorrijders zeggen: ‘laat autobestuurders op een lichte motor rijden’.

Een grote meerderheid van de Europese motorrijders wil dat automobilisten gemakkelijker toegang krijgen tot lichte motoren.
Motorrijders zeggen dat de houders van een rijbewijs B voor auto’s toestemming moeten krijgen om op een A1-motorfiets te rijden, zolang ze maar wat motorlessen nemen om het rijden op een tweewielig voertuig onder de knie te krijgen. Uit de enquête blijkt ook dat – volgens motorrijders – een dergelijk rijbewijs in de hele Europese Unie geldig zou moeten zijn.

In sommige Europese landen mogen houders van een autorijbewijs (B-rijbewijs) al op een A1-motorfiets, een motorfiets van 125 cc, rijden, maar er is geen samenhangend Europees beleid op dit vlak. FEMA heeft een kleine online enquête gehouden om na te gaan hoe de Europese motorrijders hierover denken. In totaal hebben 2.875 personen gereageerd op de enquête.

A1-motorfietsen zijn motorfietsen met een cilinderinhoud van niet meer dan 125 kubieke centimeter en een vermogen van niet meer dan 11 kilowatt (15 pk); en driewielers met een vermogen van niet meer dan 15 kilowatt (20 pk).

Een rijbewijs A1 kan (in de meeste landen) worden verkregen vanaf de leeftijd van 16 jaar (17 jaar in het Verenigd Koninkrijk, 18 jaar in Denemarken, Griekenland, België en Nederland).

In de volgende landen mogen houders van een B-rijbewijs in hun eigen land met een motorfiets 125cc rijden met een rijbewijs categorie A1 (bron: Wikipedia):

o Tsjechische Republiek (alleen motorfietsen met automatische versnellingsbak)
o Duitsland (in te voeren, na het voltooien van 9 rijschooleenheden van 90 minuten)
o Italië (na een opleiding van 10 uur)
o Letland (na een opleiding van 10 uur)
o Malta (na een training van 10 uur)
o Slowakije (na twee jaar en alleen motorfietsen met automatische versnellingsbak)
o Spanje (na drie jaar)
o Polen (na drie jaar)
o Portugal (ten minste 25 jaar oud of extra rijbewijs voor bromfietsen)
o België (alleen met Belgisch rijbewijs, na twee jaar)
o Oostenrijk (na vijf jaar, opleiding van 6 uur)
o Frankrijk (na twee jaar, een opleiding van 7 uur)
o Luxemburg (na twee jaar, opleiding van 7 uur)
o Verenigd Koninkrijk (verplichte basisopleiding), een praktische opleiding zonder examen nodig is

Klik hier voor alle resultaten van de enquête.

Geschreven door Wim Taal
Foto met dank aan hondanews.eu
Dit artikel is onderworpen aan het auteursrecht van FEMA

Bron: FEMA, 8 januari 2020.