Home > FEMA-nieuws > Elektrische step: een bedreiging of onschuldig rijplezier?

Elektrische step: een bedreiging of onschuldig rijplezier?

Geen rijbewijs, geen registratie, geen verzekering, geen helm: alles wat je nodig hebt om een elektrische scooter te huren en erop te rijden, is een app op je telefoon. FEMA’s Wim Taal onderzoekt waarom dit een bedreiging zou kunnen zijn voor motorrijders.

Vooral in grotere steden maakt een groeiend aantal mensen gebruik van persoonlijke licht elektrische voertuigen (PLEV’s) om op straat te rijden, zoals ‘e-scooters’ of ‘trottinettes’ en andere apparaten zoals Segways, monowielen en elektrische skateboards.
De meeste van deze voertuigen zijn momenteel niet onderworpen aan enige vorm van registratie of andere regelgeving zoals typegoedkeuring, opleiding of rijbewijs en BA-verzekeringen. Het is niet aan FEMA om een reeks regels voor deze voertuigen op te stellen, maar we zijn bezorgd dat dit soort voertuigen kunnen worden gecategoriseerd als gemotoriseerde tweewielers. Dat zou kunnen betekenen dat slachtoffers van verkeersongevallen met deze voertuigen in de motorongevallenstatistieken terecht komen, waardoor mogelijk strengere (veiligheids) regels voor motorrijders worden opgesteld.

Het feit dat steeds meer steden een parkeerverbod op trottoirs invoegen voor persoonlijke lichte elektrische voertuigen, kan ook betekenen dat er strengere parkeerregels gelden voor motorfietsen. Anders dan bij de meeste fietsverhuurstations hoeven de huurscooters niet in dockingstations te worden geplaatst. Meestal worden ze op de stoep achtergelaten door de gebruiker die zijn bestemming heeft bereikt.

Een aantal bedrijven hebben steden overstroomd met elektrische scooters die kunnen worden gehuurd met een app op je telefoon. In Parijs zijn bijvoorbeeld meer dan 20.000 van deze tweewielers geïntroduceerd. Uit een artikel in de Guardian: “Defecte scooters worden achter gelaten in enkele van de beroemde tuinen van de stad of worden zelfs over bruggen in de Seine gesmeten. Ondertussen zijn de trottoirs van de stad een soort slagveld geworden tussen gebruikers van deze tweewielers en voetgangers.

Burgemeester Anne Hidalgo zegt dat elektrische scooters een legale grijze zone zijn geworden en na herhaalde klachten en een golf van verwondingen en bijna-ongelukken, willen de burgemeester en politie nu de snelheden beperken tot 20 km/u in de meeste gebieden en 8 km/u in gebieden met veel voetgangersverkeer en het parkeren enkel toe te laten op voorbehouden plaatsen. Hidalgo is ook van plan om het aantal scooters te beperken. Parijs legt al een boete van €135 op voor het rijden op de stoep en €35 boete voor het blokkeren van de stoep door het parkeren. “.

In Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken, ziet de politie dat de step steeds meer en meer gebruikt wordt na een nacht in de stad, terwijl de gebruikers onder invloed zijn van alcohol of drugs. Deze gebruikers worden geconfronteerd met boetes van maximaal £ 240, omgerekend is dat 268 Euro.

Na klachten van de lokale bevolking over het aantal toeristen dat op trottoirs in Praag rijdt, keurden gemeenteambtenaren het verbod op Segway-scooters in het historische centrum van Praag en enkele andere delen van de Tsjechische hoofdstad goed. (Foto door Wim Taal).

De overwegingen van FEMA:
• Bots- en letselgegevens met betrekking tot deze voertuigen moeten bij analyse gescheiden blijven van gegevens over motorfietsen, bromfietsen en fietsen. Dit is heel belangrijk, omdat we niet willen dat de verkeersstatistieken voor motorfietsen worden scheefgetrokken door de opname van twee- of driewielige voertuigen die niet aan dezelfde voorschriften zijn onderworpen.
• We stellen voor om een aparte categorie L0 (L-nul) voor PLEV’s (personal light electric vehicles) te creëren om ze te onderscheiden van fietsen, elektrische ondersteunde fietsen, bromfietsen, motorfietsen en andere voertuigen van de categorie L.

Voor de officiële FEMA-FIM Europe-positie over PLEV’s, lees ook FEMA’s  Position Paper 2019.

 

Geschreven door Wim Taal, 19 juli 2019.