Home > FEBIAC-nieuws > Bromfietsmarkt ‘elektrificeert’

Bromfietsmarkt ‘elektrificeert’

De verkoop van klasse A- en klasse B-bromfietsen is in de eerste zeven maanden van dit jaar met 47,5% gestegen. De groei zit ‘m vooral in de speed pedelecs, de snelle fietsen met elektrische ondersteuning. Het aandeel van elektrische scooters neemt ook toe. Klassieke bromfietsmerken houden relatief goed stand, vooral in de categorie tot 25 km/uur.

De laatste jaren is er na een periode van daling van de verkopen van bromfietsen sprake van een sterke stijging. In de eerste zeven maanden van dit jaar groeiden de inschrijvingen van nieuwe bromfietsen ten opzichte van dezelfde periode in 2018 met 47,5% voor de klasse A (tot 25 km/uur) en klasse B (tot 45 km/uur) samen.
In de klasse B zijn de inschrijvingen in de periode januari-juli met 78,8% gestegen. De groei zit vooral in de snelle fietsen met elektronische ondersteuning (speed pedelecs) die met een topsnelheid van 45 kilometer per uur in die categorie vallen. Voor de elektrische voertuigen (speed pedelecs en elektrische brommers) noteert FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie) enorme groeicijfers. In de top tien van de inschrijvingen zijn er zeven merken van speed pedelecs met Stromer op kop. Verder zijn er twee merken met klassieke brommers met verbrandingsmotoren en één merk van elektrische scooters. Het succes van de speed pedelecs is mede te verklaren door leasingformules die er voor dergelijke tweewielers zijn. In de klasse A is er dan weer sprake van daling van 5,7%. In die categorie is er nauwelijks invloed van de fiets met elektrische ondersteuning, omdat daarvoor geen inschrijving en nummerplaat vereist zijn.

Klassieke bromfiets handhaaft zich
De rol van de ‘klassieke’ bromfiets is nog niet uitgespeeld, zeker niet als het gaat om wat langere woonwerk- verplaatsingen in steden of tussen de steden en buitengebieden. Vanuit de leden van FEBIAC is te horen dat een groot deel van de bevolking kiest voor ‘niet trappen’, ondanks de maatregelen die de overheid neemt om fietsen vanuit gezondheidsperspectief te stimuleren. Bovendien, zo wordt aangestipt, zijn er mensen die vinden dat ze toch bezweet op hun bestemming aankomen bij het gebruiken van een speed pedelec. Ze moeten immers nog altijd zelf trappen. De bromfietskopers hebben de keuze tussen exemplaren met een benzinemotor of exemplaren met een elektrische aandrijving. De meerderheid van de klassieke brommers heeft nog een benzine-aandrijving, maar het aantal elektrische bromfietsen neemt toe. Dat heeft in Vlaanderen ook te maken positieve houding van de overheid tegenover elektrische voertuigen. Sinds dit jaar 2019 is er een nultarief bij het inschrijven van zo’n voertuig en sinds 15 april geeft de Vlaamse overheid ook een Zero Emission-bonus van 25% van de aankoopsom met een maximum van 1.500 euro.

Ouder publiek
De ervaring in de markt is dat vooral ouderen (dertigers-plussers) een bromfiets kopen. De jeugd vormt tegenwoordig – in tegenstelling tot zo’n dertig jaar geleden – niet meer de meerderheid van de kopers. De bromfiets was in het verleden voor de jongeren de manier om met anderen uit hun leeftijdsgroep in contact te komen. Die rol heeft de smartphone overgenomen. Ouders zouden hun kinderen tegenwoordig ook eerder een elektrische fiets dan een bromfiets geven.
Uit contact met aanbieders blijkt ook dat men met elektrische bromfietsen een nieuw publiek aanspreekt: mensen die nog geen ervaring hebben met de klassieke bromfiets met benzinemotor. Het gaat dan vaak om jongere mensen die een alternatieve vorm van verplaatsing zoeken. In veel gevallen gaat het dan om korte afstanden. De ‘traditionele brandstofrijder’ maakt niet zo gemakkelijk de overstap naar de elektrische brommer. Dat verklaart ook het feit dat de traditionele merken als SYM, Vespa en Peugeot een redelijk stabiele evolutie kennen.

Verschillende regelgeving
Overigens stipt FEBIAC wel aan dat er verschillende regels gelden voor bromfietsen en voor fietsen met elektrische ondersteuning, ook al worden ze in het geval van de speed pedelecs in de zelfde categorie ondergebracht. Voorbeelden daarvan zijn de valhelmplicht en de verzekeringsregeling. Bestuurders van de klasse A-bromfietsen moeten verplicht een goedgekeurde valhelm dragen terwijl berijders van een fiets met elektrische ondersteuning tot 25 kilometer per uur enkel aangeraden wordt een fietshelm te dragen. Voor berijders van speed pedelecs is er wel een valhelmverplichting, maar zij mogen een lichtere fietshelm met bescherming van de slapen dragen. Bromfietsers in de klasse B zijn verplicht een goedgekeurde valhelm op te zetten. Op verzekeringsgebied is er voor de bromfietsers in de klasse A en B een verplichting een verzekering af te sluiten. Voor fietsen met elektrische ondersteuning (ook tot 45 km/uur) is die verplichting er alleen als de elektro-motor ook autonoom (dus zonder trappen) kan werken. FEABIC pleit dan ook voor eenduidigheid in de regelgeving. Ten slotte is er nog de leeftijd: je mag pas vanaf zestien jaar met een bromfiets klasse A én B en met een speed pedelec aan het verkeer deelnemen. Voor fietsen met elektrische ondersteuning en een wattage van minder dan 250 is er geen leeftijdsgrens. FEBIAC wijst erop dat in verschillende landen de leeftijd om met een bromfiets klasse A te rijden naar 15 jaar is verlaagd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: persbericht FEBIAC, 22 augustus 2019.