Home > Bibliotheek > Turborotonde

Turborotonde

Deze verkeerskundige ingreep komt uit het brein van de Nederlander Bertus Fortujin. In onderzoeken zag hij dat er vele flankaanrijdingen gebeuren op rotondes. Hij zocht hiervoor een oplossing en vond deze in de turborotonde. In 2000 werd in Barendrecht (NL) de eerste rotonde van dit type opengesteld voor het verkeer. Er was weinig media-aandacht voor deze verbetering, maar ondertussen werd het basisontwerp geëvalueerd en geperfectioneerd.

Een turborotonde is een rotonde met meer dan één rijstrook, waarbij de rijweg een spiralend effect heeft. Op de rotonde worden de rijstroken fysiek van mekaar afgescheiden. Hierdoor wordt het verkeer gekanaliseerd en het aantal weefbewegingen verminderd, hetgeen minder conflictpunten en een betere doorstroming in de hand moet werken. Voordeel van deze vorm is dat verkeer in één (dominante) richting door de constructie prioriteit krijgt waardoor de capaciteit van de rotonde verhoogt. Eenmaal de juiste rijstrook gekozen, hoeft de weggebruiker deze alleen maar te volgen om bij de juiste ‘afslag’ van de rotonde uit te komen.

Het belangrijkste bij het oprijden van de turborotonde is dat de weggebruiker de juiste rijstrook heeft gekozen zodat er op de rotonde niet meer van rijstrook gewisseld hoeft te worden. De pijlen op de weg geven aan welke rijstrook voor welke richting bestemd is.

De turborotonde kent een hogere verkeersveiligheid ten opzichte van een standaard-tweestrooks rotonde en dezelfde veiligheid ten opzichte van een enkelstrooks rotonde. De doorstroming is beter dan bij de standaard-tweestrooks rotonde en veel beter dan de enkelstrooks rotonde. Sommige adviseurs bevelen aan om geen standaard-tweestrooks rotondes meer aan te leggen, maar alleen nog de turborotonde.

                                              
Links een enkelstrooks rotonde, midden een tweestrooks rotonde en rechts een turborotonde

Hoewel de turborotonde meer capaciteit heeft en veiliger is, vinden weggebruikers ze soms verwarrend, en voelen fietsers zich niet altijd veilig op zo’n rotonde. Om de verwarring nog groter te maken, zien de turborotondes er niet altijd hetzelfde uit, en zijn deze ook nog eens onderverdeeld in bepaalde types: Turborotonde; Ei rotonde; Partiële turborotonde; Knierotonde; Spiraalrotonde; Rotorrotonde; Sterrotonde; Turbokluifrotonde; Turboverkeersplein en de Look-a-like.

Behalve voordelen heeft de turborotonde ten aanzien van een normale rotonde ook nadelen :

  • Indien de juiste rijstrook niet is gekozen dan is het (bijna) onmogelijk dit op de rotonde te herstellen. Een extra rondje rijden is niet mogelijk.
  • Bij veel driekwartbewegingen, (twee keer van rijstrook wisselen), neemt de capaciteit fors af.
  • Door de compacte vormgeving is het voor vrachtwagens lastiger berijdbaar.
  • Turborotondes zijn gevaarlijk voor fietsers. De kans op ongevallen is zeer groot door de twee afrijstroken.
  • Voorrang voor fietsers is slechts bij hoge uitzondering mogelijk.
  • Het is niet altijd mogelijk om de rotonde te gebruiken om te keren.

Een turborotonde is te herkennen aan de verkeersborden en bewegwijzering vóór de rotonde, die wijzen op meerdere rijstroken, een 7 cm lage, overrijdbare drempel met onderbrekingen ter hoogte van de op- en afritten, die ervoor zorgen dat men op de eigen rijstrook blijft, de extra rijstrook die in het midden eiland begint – meestal via een ronde hoek, maar volgens de nieuwe ontwerpeisen ook met een rechte binnenhoek en de overrijdbare betonnen blokken zodat de berm niet kapot wordt gereden.

Aanvankelijk kon men in België geen turborotonde aanleggen omdat deze niet voldeed aan de geldende wetten en codes voor verkeersinfrastructuur. Onder de legislatuur van Hilde Crevits is de wetgeving in 2011 aangepast, en zijn turborotondes wel toegelaten in België. Sindsdien zijn er dan ook verschillende aangelegd in België zoals:

  • Kruispunt N75-N78 te Dilsen-Stokkem, opleverdatum februari 2008. Concentrische tweestrooks rotonde met weefstroken op het turbogedeelte, met enkelstrooksgedeeltes bij de afrijstroken en bypasses om de rotonde. Dit is geen echte turborotonde maar een lookalike.
  • Steenlandlaan en Kruipin te Kallo. Concentrische tweestrooks rotonde met weefstroken op het turbogedeelte en met enkelstrooksgedeeltes bij de afrijstroken en bypasses om de rotonde. Hoewel het er wel op lijkt is het geen turborotonde omdat op de rotonde nog van rijstrook gewisseld kan worden (weven) en men niet automatisch naar de buitenste rijstrook wordt geleid.
  • De Sterre in Gent werd tussen 29 april 2013 en 30 januari 2014 omgebouwd tot een turborotonde. Ook dit is een ‘lookalike’ omdat weven nog steeds mogelijk is op de rotonde zelf.
  • Rotonde N208 – Station Liedekerke, werd in 2014 omgebouwd tot turborotonde.

De turborotonde komt dus ook in België steeds meer voor. Het blijft tot op heden een ‘rare’ rotonde die voor verwarring zorgt, omdat het voor veel weggebruikers een nieuw fenomeen is.

 

Bronnen : D.L. de Baan – Bertus Fortuijn – Uitweg – Wikepedia