Home > Bibliotheek > Motor met aanhangwagen

Motor met aanhangwagen

In tegenstelling tot auto’s, is bij de totstandkoming van de eerste Europese Rijbewijsrichtlijn in 1980 (!) het rijden met een aanhanger achter een motorfiets niet opgenomen. Bij de implementatie van de derde Rijbewijsrichtlijn is de bestaande indeling vervolgens gewoon overgenomen. De reden is dat de Europese Commissie zich er niet van bewust leek te zijn, dat motorrijders soms met een aanhanger achter hun motorfiets rijden. Dit betekent dat elk land zijn eigen regels kan maken.

Je mag dus in principe in heel Europa rijden met een aanhanger. Hiermee is het verhaal echter nog niet af. Sommige landen stellen beperkingen in. Zo is het in het Verenigd Koninkrijk niet toegestaan met een aanhanger te rijden met een A1 rijbewijs en mag je in Duitsland nergens, dus ook op de autosnelweg, met een aanhanger sneller dan 60 km/uur. Daarnaast zijn er naast de Rijbewijsrichtlijnen ook nog eens de voertuigeisen die een rol spelen. Omdat er voor aanhangers die bedoeld zijn om achter een motorfiets te worden gehangen geen Europese typegoedkeuring geldt heeft ieder land zijn eigen regels en moet je daar ook als buitenlander aan voldoen. Dit zijn vooral regels over het gewicht en de maten van de aanhanger. Het is dus belangrijk, voordat je naar het buitenland gaat, je eerst hierover te informeren.

FEMA heeft een overzicht opgesteld van de regels die hierover gelden in de Europese landen. http://www.fema-online.eu/website/index.php/consumer-information/riding-with-a-trailer/

Aanvullende informatie, wat gecontroleerd kan worden, mag altijd naar dit volgend mailadres gestuurd worden: FEMA

Country Allowed Max. speed Max. weight Max. width Other ** Sources
Austria* Yes 100 km/h 80 cm ANWB
Belgium Yes 120 km/h 1 m for solo motorcycle, or may not exceed the width of the motorcycle with sidecar With a trailer behind motorcycle with sidecar the sidecarwheel should have a brake. The trailer should have two red reflectors. No passengers allowed in trailer MAG B, Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Czech Republic Yes 80 km/h UAMK
Denmark Yes 80 km/h 150 kg Length: 2.5 m, width: 1 m No passengers in trailer, trailer needs to be registered DMC, MCTC, Færdselsstyrelsen, Danish Road Safety Agency
Estonia Not regulated Not regulated Not regulated Not regulated Examination Department Estonian Road Administration
Finland Yes, with full license Without suspension 60 km/h, with suspension 80 km/h Laden weight max. half of motorcycle 1.5 m or as wide as the towing vehicle if this is wider No passengers in trailer, max. one axle Finnish Transport Safety Agency (Trafi), Unit Driving Licences and Permits
France* Yes 130 km/h Laden weight max. half of motorcycle Div.
Germany Yes 60 km/h < 750 kg 1 m No possibility to have trailers registered for higher speeds; max. speed on highways is 60 km/h Federal Ministry of Transport and digital Infrastructure
Greece No, but allowed for visitors 80 km/h No provision in national legislation regarding the riding of a motorcycle with a trailer attached to it Ministry of Infrastructure, Transport & Networks DG of Road Safety Directorate of Road Traffic & Safety
Hungary Yes, behind L3, L4, L5 vehicles, with full license As cars 80 kg Stability may not be affected, trailer may have only one wheel, no trailer allowed behind a tricycle or motorcycle with sidecar General Police Directorate Road Safety Service & Central Office for Administrative and Electronic Public Services
Iceland
Ireland Yes 80 km/h laden weight < 150 kg 1 m Not regulated in driving license regulations, but in the Road Traffic Regulations 2003. Motorcycle over 125cc Road Safety Authority, MAG IE
Italy* Yes 80 km/h Laden weight max. half of motorcycle Div.
Latvia Yes 90 km/h n.a. n.a. Only specially designed (manufactured) trailers for motorcycles Road Traffic Safety Directorate
Lithuania No ANWB
Luxembourg* Yes 90 km/h
Malta No Government
Netherlands Yes 90 km/h Laden weight: max. half of motorcycle empty weight. 2 m No passengers in trailer, max. height: 1 meter, max.  length: max. 2,5 meters from rear wheel motorcycle axle.  With a trailer behind motorcycle with sidecar, the sidecar wheel must have a brake.
Norway Yes 80 km/h NMCU
Poland Yes Motorway  80 km/h, other ways 70-80 km/h, in urban area 50 km/h Compulsory dipped headlights in daytime, drunk passengers are not allowed to ride pillion, but are allowed in the sidecar Div.
Portugal Yes Motorway  80-100 km/h, rural ways 70 km/h, urban ways  50 km/h Compulsory dipped headlights in daytime, motorcycles are not always allowed to overtake (where cars are allowed) Div.
Romania Yes A1: 90 km/h on highways, 80 km/h on express or national European (E) roads, 70 km/h on other roads, A2, A: 130 km/h on highways, 100 km/h on express or national European (E) roads, 90 km/h on other roads 750 kg Only one axle, trailer must be registered, have a valid insurance policy and adequate technical condition; the maximum speed with a trailer is 10 km/h under the maximum speed for motorcycles without trailers Ministry of Home Affairs, Driving licensing and vehicles registration directorate
Slovakia No
Slovenia Yes Motorways: 100 km/hour, other roads: 90 km/hour, built-up areas: 50 km/hour Same rules as for O1 trailers behind cars Ministry of Infrastructure
Spain Yes 108 km/h (120 km/h -10%) Laden weight max. half of motorcycle Trailer only allowed in daytime and with clear sight Div.
Sweden Yes 80 km/h Laden weight max. the weight of the motorcycle minus fuel and tools 1.25 m, 2 m if bike has 3-4 wheels The trailer does not have to be registered but must have approved tires, an ID-number, indicators, reflectors, brake lights and lights at the back SMC, Sektion regelinformation Transportstyrelsen
Switzerland* Yes 80 km/h No passengers in trailer, separate vignette for trailer on motorways Federal Roads Office (FEDRO)
United Kingdom Yes, with full license 96 km/h 150 kg or <2/3 of the kerb weight (bike+fuel+oil) 1 m Motorcycle over 125cc BMF