Home > Bibliotheek > Banden

Banden

Banden, zijn deze wel zo nieuw bij aankoop?

Banden zijn het resultaat van een natuurlijk product van rubber en petroleum derivaten (afgeleide producten). Deze derivaten dienen om de soepelheid en de samenhang van het rubber te verbeteren. Nu, één van de slechtste plaatsen om de banden te stockeren is op beton. Beton is droog en daar trekken de petroleumstoffen in. Gevolg is dat het rubber “ verduurt “, er verschijnen kleine barstjes. Ook zonnestralen (UV) maken de band stijver.
Tip : zet de motor niet steeds op dezelfde plaats in de zon.

Testen hebben uitgewezen dan een band na 3 jaar van binnenuit begint te verduren. De smeereigenschappen van petroleum zijn weg en het canvas begint van binnenuit te rotten. Dus een nieuwe band is al zo nieuwe niet meer. Na 5 jaar begint dit al kritiek te worden. Nog nooit een band gehad die veel minder kilometers had? Vroeger deed je ongeveer 10.000 km met je achterband en nu slechts 8000 km? Het kan natuurlijk een veranderde rijstijl zijn, maar toch.

Waar op letten bij nieuwe banden?
Op de zijkant van de band staan een reeks mededelingen, DOT gevolgd door verschillende cijfers en over deze cijfers gaat het. Bijvoorbeeld : DOT EB V3 BRD 1200

Sinds 2000 bestaat het DOT nummer uit 4 cijfers. De eerste 2 cijfers duiden op de kalenderweek, de laatste 2 cijfers op het jaar van productie. Bijvoorbeeld : 2305 = week 23 van het jaar 2005.
DOT betekent “United States Department of Transportation” (USA). Een band met deze markering voldoet dus ook aan normen uit de USA.

Veiligheidstip :
Controleer de banden regelmatig op bandenspanning en profieldiepte. Door een te lage bandenspanning neemt de grip van de band af. Ook levert de juiste bandenspanning een aanzienlijke kostenbesparing op. Zowel qua brandstof als de levensduur van de band. Voor optimale verkeersveiligheid is het best de banden te vervangen bij 2 mm restprofiel.