Home > FEMA-nieuws > US wil invoerbelasting Europese motoren verhogen

US wil invoerbelasting Europese motoren verhogen

De Verenigde Staten wilt de Europese Unie straffen door de invoerbelasting te verhogen voor veel producten uit Europa, met inbegrip van motorfietsen.

De reden voor dit voorstel: de Europese Unie verbiedt de import van Amerikaans rundvlees en rundvleesproducten van dieren die groeihormonen hebben gekregen. USTR, het bureau van de United States Trade Representative stelt  een invoerbelasting voor op motorfietsen met een motorinhoud tussen de 51cc en 500cc die uit Europa worden ingevoerd.

Wayne Allard (foto: AMA)

De Amerikaanse motorrijder
AMA, de Amerikaanse Vereniging van de Motorrijder, verzet zich tegen het voorgestelde tarief, omdat handelsconflicten die binnen de grenzen van de agrarische sector niet moet worden opgelost met handelssancties opgelegd tegen niet-agrarische producten. “Er is geen logisch verband tussen motorfietsen en rundvlees”, zegt Wayne Allard, AMA vice-president. “Het is absurd om zelfs een dergelijke stap te overwegen.”

Het bureau van de US Trade Representative is o.a. verantwoordelijk voor het ontwikkelen en coördineren van de Amerikaanse internationale handel, koopwaar en directe beleggingsbeleid, en het toezicht op de onderhandelingen met andere landen. Het hoofd van USTR is de US Trade Representative, een lid van het kabinet die fungeert als adviseur van de president, wat betreft de handelskwesties. Wanneer deze extra belasting wordt ingevoerd, zal volgens de AMA, dit ernstige en potentiele onherstelbare schade toe brengen aan de Amerikaanse kleine en middelgrote ondernemer van de  verkoop van de voertuigen. Vooral Amerikaanse gezinnen die deze motoren voor woon-werkverkeer en recreatie kopen worden de dupe.

In 2008, heeft men ook al geprobeerd een extra belasting in te voeren, maar deze poging werd gedwarsboomd door AMA, de Motorcycle Industry Council en de motorfietsfabrikanten.Toen wou men een verhoogde invoerbelasting op verschillende Europese voedingsmiddelen. “Indien de beschikbaarheid van motorfietsen worden belemmerd door deze ongerechtvaardigde handelssancties, dan kunnen dealers sluiten, waardoor er talloze Amerikanen zonder werk komen,” aldus Allard. “De negatieve effecten van de voorgestelde sancties zijn niet alleen schadelijk voor de motorfiets verkoop,de verkoop van motorkleding, helmen, motoraccessoires en wisselstukken, maar dit zal zich verspreiden over heel de sector. Negatief voor alles wat maar iets te maken heeft met motorrijden”.


Antonio Perlot (foto: Wim Taal)

De Europese motorfietsindustrie
ACEM, (Association des Constructeurs Européens de Motocycles), de motorfietsindustrie in Europa, is niet gelukkig met de voorgestelde extra invoerbelasting op motorfietsen.

ACEM’s secretaris-generaal, Antonio Perlot, vertelde FEMA: “deze extra belastingen op het invoeren van motorfietsen zou een negatieve invloed hebben voor de Europese fabrikanten van de productie van motoren tot 500 cc.

Een dergelijke maatregel zou niet alleen negatieve gevolgen hebben voor de Europese  industrie, maar ook voor de Amerikaanse consument, economisch en potentieel in termen van keuze.”

Antonio vervolgt: “Er is geen rechtvaardiging voor een dergelijke maatregel, de motorfiets sector mag niet worden meegesleurd in handelsgeschillen over voedselproducten. ACEM, als vertegenwoordiger van motorfietsfabrikant in Europa, volgt uiteraard deze kwestie op de voet”.


Dolf Willigers (picture: Wim Taal)

De Europese motorrijder
FEMA (Federatie van Europese Motorrijders Associatie) is zeer bezorgd over het voorgestelde tarief. Er is geen relatie tussen de Europese visie op vlees uit de Verenigde Staten van koeien behandeld met hormonen en de Europese motorindustrie. Er is geen enkele reden waarom de Europese producenten en  Amerikaanse rijders moeten gestraft worden voor een agrarische conflict tussen de Verenigde Staten en Europa. Deze week nog zal FEMA een schriftelijke reactie op de US Trade Representative sturen om te protesteren tegen deze plannen.

FEMA’s secretaris-generaal Dolf Willigers: “We zijn sterk gekant tegen deze tarieven om verschillende redenen. Ten eerste uit solidariteit met onze Amerikaanse collega-rijders, die niet meer in staat zullen zijn om betaalbare Europese motorfietsen te kopen. Ze gebruiken ze voor het woon-werkverkeer en sport, veel van de modellen zijn dan ook offroad- en trialmotoren. Op de tweede plaats heeft dit invloed op de Europese motorfietsfabrikanten en leveranciers, hun werknemers en de families van de werknemers. Sommige kleinere fabrikanten zijn grotendeels afhankelijk van de export van hun producten naar de Verenigde Staten en worden direct bedreigd in hun bestaan. Mensen kunnen hun baan verliezen en families hun inkomen”.

Dolf vervolgt: “Dit zal ook betekenen dat de Europese rijders beperkt worden in hun mogelijkheden om een ​​lichte of middenklas- motorfiets te kiezen. Wat mij het meest zorgen baart, is het voorspelbare antwoord van de Europese Unie;  tegenmaatregelen zoals wederzijdse tarieven op Amerikaanse motoren. In 2015 alleen al heeft Harley-Davidson 37.000 motorfietsen verkocht in Europa. Wanneer de Europese Unie besluit een hoog tarief op Amerikaanse motoren te heffen, kan niemand ze meer veroorloven. Dat zal niet alleen een impact hebben op de levensstijl van vele motorrijders. Maar ook  een enorme impact op het inkomen van veel Europese ondernemers en werknemers en hun gezinnen. Dit soort conflict moet worden opgelost door gesprekken en ontkenningen, en niet door het starten van een handelsoorlog ten koste van de motorrijders en werknemers in de motorfietsindustrie. ”

Bron: FEMA 17/01/2017
Geschreven door Wim Taal, vertaald door MAG B.