Home > FEBIAC-nieuws > 2018: uitzonderlijk motor- en scooterjaar

2018: uitzonderlijk motor- en scooterjaar

De sector van de motoren en scooters mag terugkijken op een zeer goed 2018. Het aantal inschrijvingen steeg met 11% ten opzichte van 2017, zo blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie. Bij de bromfietsen en speed-pedelecs was er ook sprake van groei: daar ging het totale aantal inschrijvingen in vergelijking met 2017 met bijna 13% omhoog.


1.stijging met 11%
2.groei bij bromfietsen
3.verklaringen: mooi weer en filedruk
4.opleving 125 cc categorie
5.Yamaha marktleider


2018 zal de geschiedenis in gaan als een zeer goed jaar voor de sector van de gemotoriseerde tweewielers. Er werden immers 11% meer inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters genoteerd dan in 2017. Het totaal aantal nieuwe inschrijvingen in 2018 kwam daarmee op bijna 25.000 (24.704). Daarmee is 2018 haast even goed als 2016 toen er 25.507 nieuwe inschrijvingen waren. 2016 was echter een atypisch jaar, omdat toen nog veel motoren die onder de Euro3-norm vielen ingeschreven werden met het oog op het van kracht worden van de Euro4-norm in 2017. De afgelopen vijf jaar ging het aantal nieuwe inschrijvingen er met 12% op vooruit. In het begin van dit decennium was er steeds een lichte groei van zo’n 4% (2016 en 2017 komen uit op een jaargemiddelde van 4,3%). 2018 is met 11% op jaarbasis uitzonderlijk. De zeer goede weersomstandigheden afgelopen jaar is één van de verklaringen daarvoor.

125 cc
Ook de filedruk in ons land is een verklaring. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC: “We zijn ervan overtuigd dat de toenemende verkeersdrukte een motiverende factor is om de aankoop van een scooter of motorfiets te overwegen.” Dat de motor en scooter meer als mobiliteitsoplossing gekozen wordt, blijkt ook uit het soort motoren en scooters dat gekozen wordt. Het gaat veelal om lichte scooters en praktische motoren (basic/roadsters en reisenduro’s). Zo kende de categorie tot 125 cc een sterke vooruitgang. Die motoren en scooters zijn handig in het stadsverkeer en op kortere afstanden naar de grote agglomeraties. Ze zijn doorgaans ook interessant van prijs. Bovendien is de stap naar een 125 cc’er gemakkelijk: wie twee jaar een rijbewijs B in het bezit heeft, kan zonder bijkomend examen met een 125 cc’er het verkeer in op voorwaarde dat die motor of scooter een vermogen heeft van minder dan 15 pk-11kW (houders van een rijbewijs B afgegeven na januari 2011 moeten wel verplicht vier uur scholing volgen). Opvallend is ook de groei van de 125 cc motorfietsen met 30%. Het zijn niet alleen de rijbewijs B-houders die met dergelijke motoren gaan rijden, maar ook de jongeren. Motorrijden blijkt niet alleen een oplossing voor mobiliteitsproblemen, het is op zichzelf een bezigheid met een hoog fun-gehalte.

Toptien
In de toptien van de merken is de koppositie overgenomen door Yamaha dat een kleine voorsprong heeft op BMW. Honda komt op de derde plaats gevolgd door Piaggio (Vespa) en Kawasaki. Er zijn overigens verschillen in evolutie: alle toptien merken gaan er wel op vooruit, maar ze kennen niet allemaal een vooruitgang die gelijkloopt met het marktgemiddelde. Vooral voor Yamaha, Harley-Davidson, KTM en Suzuki zijn er cijfers te noteren die ver boven dat gemiddelde liggen.

Bij de populairste modellen voert Piaggio met de Vespa 300GTS en de Vespa 125GTS de ranglijst aan. BMW neemt met de R1200GS, de R1200RT en de R1200 GS Adventure de derde, vijfde en zesde plaats in. Yamaha’s topmodel is de MT07/SRX700. De toptien bestaat vooral uit modellen die veel ingezet worden in woon-werkverkeer.

Bromfietsen
Bij de bromfietsen is er sprake van een groei én een daling. In de categorie A (tot 25 km/uur) daalden de inschrijvingen ten opzichte van 2017 met 20% en in de categorie B (tot 45 km/uur) stegen die met 40%. De totale bromfietsmarkt steeg met 12,9%. Snelle elektrisch ondersteunde fietsen (speed-pedelecs tot 45 km/uur) moeten ook ingeschreven worden in de categorie B. Een groot deel van de groei komt voor rekeningen van die tweewielers. Overigens lijkt het erop dat de consument de categorie A-bromfiets inruilt voor een fiets met elektrische ondersteuning (tot 25 km/uur).

Bron: persbericht FEBIAC, 15 januari 2019.