Home > FEBIAC-nieuws > 125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing

De afgelopen weken zijn er weer ettelijke spitsuren geweest met ernstig vertraagd verkeer: dringende herstellingswerken aan de Kennedytunnel, langdurige onderhoudswerken aan de Leopold II-tunnel, kraanwagen rijdt in op de file op de E34, …. Voor houders van een rijbewijs B is een 125 cc motor of scooter een heel toegankelijk vervoermiddel om sneller door de spits te geraken. Een van de voorwaarden is wel dat het rijbewijs B twee jaar in het bezit moet zijn.

In ons land maken 125 cc motoren en scooters al enige jaren zo’n 30% uit van de inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers. Die sterke positie van lichte motoren en scooters is te danken aan het feit dat houders van een rijbewijs B er ook mee op de weg mogen zonder daarvoor het specifieke rijbewijs A te moeten halen. Die mogelijkheid werd geïntroduceerd in maart 1998 dankzij een Europees initiatief. Er zijn echter wel voorwaarden aan verbonden: je moet minstens twee jaar in het bezit zijn van het rijbewijs B, het vermogen van de 125 cc scooter of motor mag niet meer bedragen dan 11kW of 15 pk en wie na januari 2011 het rijbewijs B behaald heeft, moet verplicht vier uur scholing volgen (echter zonder examen).

Oplossing
Zo’n 125 cc scooter of motor is één van de oplossingen om de verkeersknoop in de spitsuren te helpen ontwarren. Je mag immers met een motor of scooter in fileverkeer legaal tussen de rijen auto’s door rijden als de snelheid van de file onder de 50 kilometer per uur ligt. Komt de snelheid boven 50 kilometer per uur uit, dan moet je als motor- en scooterrijder weer invoegen. “Een 125 cc-scooter of motor past in het mobiliteitsverhaal. En het is ‘van-deur-tot-deur’-vervoer,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie. Het voordeel van een gemotoriseerde tweewieler is ook dat die gemakkelijk te parkeren is, vaak zelfs voor de deur.

Lage kosten
Er zijn nog méér voordelen aan een 125 cc’er. Door het geringe gewicht en de smalle bouw is zo’n motor of scooter wendbaar en kun je er in stadsverkeer gemakkelijk mee uit de voeten. De aanschafprijs van een 125 cc’er is interessant: van nog geen 2.000 euro tot 4.000 euro. Daarbij komt dat de lopende kosten laag zijn: er is wel de éénmalige belasting voor in verkeerstelling, maar daarnaast er is een vrijstelling van de verkeersbelasting en de brandstofkosten zijn gering (de meeste 125 cc’ers doen 100 kilometer met slechts 3 liter benzine – of zelfs minder). Ook de fiscale voordelen gelden voor de 125 cc’er: 100% aftrekbaarheid van de gemaakte kosten voor beroepsverplaatsingen en woon-werkverkeer met de gemotoriseerde tweewieler (aankoop, benzine, verzekering, kledij, …).

Elektrisch voordeel
Wie een elektrische motor of scooter koopt, kan via de belastingsaangifte 15% (max. €3.010) van de aankoopprijs terugvorderen. De Vlaamse Overheid geeft bovendien een premie voor de aankoop van een nieuwe elektrische motorfiets (€ 1.500 of max. 25% van de catalogusprijs) of een elektrische bromfiets klasse B, ook voor drie- en vierwielers (€750 of max. 25% van de catalogusprijs).

Tijdswinst
Het geringe vermogen (11kW/15 pk) is geen obstakel om er een paar kilometer snelweg mee af te leggen. In druk fileverkeer ligt de snelheid van de verkeersdeelnemers sowieso al laag en kun je met een 125 cc goed mee. In rustig verkeer is een kruissnelheid van 90 à 100 kilometer per uur haalbaar. Voor woon-werkverplaatsingen van 10 tot 30 kilometer met een deel snelwegverkeer is een 125 cc’er zeker in te zetten. De ervaring binnen FEBIAC leert dat het afleggen van het traject Leuven-Brussel (25 kilometer) in druk verkeer met een 125 cc motor of scooter een grote tijdwinst oplevert. Voor langere ritten op de snelweg (bijvoorbeeld Gent-Brussel of Luik-Brussel) is een zwaardere scooter of motor (300 cc of meer) beter geschikt. Maar dan moet je wel het rijbewijs A op zak hebben.

18 jaar
In de praktijk mag je vanaf 20 jaar met het rijbewijs B op z’n vroegst met een 125 cc’er de weg op mag – en dan nog alleen in België. Wie op zijn 18e motor wil rijden, moet eerst het rijbewijs A1 halen: dat laat toe om met een 125 cc met een vermogen van 11kW/15 pk op de weg te mogen, ook in het buitenland. Na twee jaar kun je dan overstappen naar het A2 rijbewijs voor motoren met een vermogen van 35kW/47pk. Na opnieuw twee jaar is er dan de mogelijkheid om het rijbewijs A te halen. Dan gelden er geen beperkingen meer. Voor wie met 24 jaar start met motorrijden, is er geen getrapt systeem meer en kan er direct voor het ‘volwaardige’ rijbewijs A gekozen worden.

125cc: niet enkel scooters
Het aanbod in de 125cc-markt is de laatste jaren fors uitgebreid. Waar 5 jaar geleden nog maar 25% van dat segment bestond uit motoren en drie kwart uit scooters is dat aandeel in 2017 gestegen naar 35%. Heel wat nieuwe spelers als Brixton, Bullit, Mash en Orcal hebben met aantrekkelijk geprijsde motoren in retrostijl opnieuw de aandacht van de kopers weten te wekken en lokken daarmee ook jongeren naar de motormarkt.

 

Bron : persbericht FEBIAC, 17 april 2018