Home > FEBIAC-nieuws > 10% méér gemotoriseerde tweewielers ingeschreven

10% méér gemotoriseerde tweewielers ingeschreven

• aantal inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers: + 10%
• vooral groei bij 125 cc scooters en basic/roadster
• nieuwe modellen geven inschrijvingen een boost
• ‘klassieke’ bromfiets houdt stand

In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de groei van het aantal inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en scooters) zich doorgezet. FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, noteerde een groei van 10% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. 2018 werd afgesloten met een groei van 11%. Worden de bromfietsen meegeteld, dan is de stijging van de totale markt van gemotoriseerde tweewielers 23,8%.

Uit de gegevens van FEBIAC blijkt dat er in de eerste drie maanden 6.862 nieuwe motoren, scooters en trikes zijn ingeschreven, een goede 620 méér dan in het eerste kwartaal van 2018. De groei is deels te verklaren door de lancering van nieuwe modellen en deels door de mobiliteitsproblematiek waarvoor de gemotoriseerde tweewieler een interessante oplossing is. Weggebruikers op motoren en scooters kunnen immers dankzij de smalle bouw van hun voertuigen gemakkelijk door het drukke verkeer, zowel in het stadsverkeer als in fileverkeer op de snelweg (waar het toegelaten is dat zij zich verplaatsen tussen rijen auto’s zolang de snelheid van het autoverkeer onder de 50 km/uur ligt en het onderlinge snelheidsverschil niet groter is dan 20 km/u).

Mobiliteitsoplossing
Indicaties voor de motor en scooter als mobiliteitsoplossing zijn de groeicijfers van de categorieën die zich goed lenen voor druk woon-werkverkeer. Bij de 125 cc scooters (waarmee ook met een rijbewijs B gereden mag worden als dat minstens twee jaar in het bezit is, na 2011 mits het volgen van 4u opleiding en een motorrijschool), de basic/roadster (veelal middelzware motoren) en trailmotoren (de reisenduro’s ) stegen de inschrijvingen met respectievelijk 14,1%, 18,3% en 14,4% meer dan het gemiddelde van de markt.
Wordt er gekeken naar regionale verschillen dan is de groei sterk in de dichtbevolkte gebieden van ons land (de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Vlaams Brabant…). Brussel hoofdstad, Antwerpen, Vlaams- en Waals Brabant en Oost Vlaanderen zijn goed voor zo’n 55% van alle inschrijvingen. Het aandeel van Antwerpen in de nieuwe inschrijvingen is 17,1%, dat van Oost-Vlaanderen 14%, en dat van het centrum van het land (Brussel hoofdstad en Vlaams- en Waals Brabant) 24,3%.

Nieuwe modellen
Nieuwe modellen geven ook een ‘boost’ aan de markt. Dat blijkt onder meer uit de positie van BMW in de top tien van meest ingeschreven merken en in die van de populairste modellen. Midden vorig jaar kondigde het Duitse merk een R1250 aan als opvolger van de R1200. De verschillende uitvoeringen van dat vernieuwde model zitten meteen aan de top van ranglijst. En van die nieuwe modellen zijn er direct ook fors meer ingeschreven dan de voorganger in de eerste drie maanden van 2018. BMW neemt dankzij die R1250 de nummer één plaats in de rangschikking van de merken in. Het Duitse merk ging er 20,4% op vooruit. Daarmee is BMW echter niet het snelst groeiende merk in de top tien. Die eer is weggelegd voor Honda dat als nummer twee 33% beter doet dan vorig jaar. De marktleider van 2018, Yamaha, komt op de derde plaats uit (+1,2%) voor sterke groeiers als Kawasaki (+17,1%) en KTM (+11,3%). Zeven van de tien topmerken noteren een vooruitgang die boven het gemiddelde van de markt ligt.

Bromfiets houdt stand
Bij de bromfietsen (waar in de categorie tot 45 km/uur tegenwoordig ook de snelle elektrische fietsen bij gerekend worden) ging het aantal nieuwe inschrijvingen van 3.676 in 2018 naar 5.408 dit jaar, een stijging met 47,1%. Die stijging komt zowel op het conto van de aan populariteit winnende (snelle) elektrische fietsen als van de klassieke bromfietsen, zowel in de categorie A (tot 25 km/uur) als in de categorie B (tot 45 km/uur). Op basis van de cijfers kan gesteld worden dat de klassieke bromfiets zich goede staande houdt. In de 25 km/uur noteren de klassieke merken als SYM, KYMCO en Peugeot groeicijfers.
Bij de 45 km/uur bromfietsen kennen merken als SYM en Piaggio ook een sterke vooruitgang (al is die minder uitgesproken als de evolutie bij de speed-pedelecs). Het voordeel van de ‘klassieke’ bromfietsen is ook dat die afgeleid zijn van zwaardere motor- en scooter modellen, wat zich uit in een grote stabiliteit en goede remmen.

 

Bron: persbericht FEBIAC, 10 april 2019.